Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    10 years ago

Friday, December 12, 2008

PILIHANRAYA KECIL P.36 :Bagaimana Mahu Memenanginya

Tarikh penamaan calon bagi Pilihanraya Kecil P.36 Kuala Terengganu masih lambat lagi , tetapi polemik untuk menentu calon yang bakal bertanding telah hangat diperkatakan .

Masing - masing mempunyai pandangan dan cadangan yang tersendiri berasaskan sudut pandang yang berbeza dan butir cadang yang berlainan .

Hujjah dikemukakan mengiringi setiap cadangan dan pandangan guna mengukuhkannya . Alhamdulillah , secara umumnya saya gembira dengan fenomena tersebut yang membawa kepada cambah pemikiran secara positif .

Cuma apa yang saya bimbang apabila perbedaan itu menghela kepada nizaa' ( telagah ) semata - mata didorong rasa pandangan sendiri lebih baik dari yang lain dan enggan bertolak ansur dengan tanggapan tolak ansur itu merugikan diri atau tidak menaikan nama sendiri .

Menyertai Pilihanraya : Bagaimana hadaf ( matlamat ) kita ?

Entah berapa kali kita menyertai pilihanraya . Persoalan yang sering timbul ialah , apakah sebenar yang menjadi matlamat kita menyertai satu - satu pilihanraya ?

Apakah semata - mata memburu kemenangan ? maka kita mesti melihat kepada calon yang boleh membawa kemenangan kepada kita tanpa peduli siapa pun mereka ? dan kita mesti lakukan apa sahaja , yang penting kita mesti menang ?

atau semata - mata kerana memenuhi tuntutan demokrasi ? Apabila berlaku kekosongan kerusi maka sebagai parti politik yang berdaftar , kita wajar meletakkan calon . Lalu kita turun berkempen serta mengadakan rapat umum untuk menaikan semangat pasukan serta mendedah kelemahan lawan ?

atau penyertaan kita sebagai sebuah gerakan Islam yang turun ke medan di luar atau di dalam musim pilihanraya , demi membawa risalah as samawi kepada seluruh individu pengundi atau bukan pengundi agar mereka menginsafi tanggungjawab mereka sebagai khalifah Allah di atas muka bumi ini .

Sebuah penyertaan yang membawa suara Islam ke tengah masyarakat melewati pelbagai sarana termasuklah rapat umum , ceramah berkelompok , ziarah tokoh , kuliah , aktiviti kemasyarakatan , aktiviti kebajikan dan lain - lain yang dilaksana sepanjang masa tanpa terhenti di musim pilihanraya semata - mata .

Jika ini asas penyertaan kita , pastinya ia adalah kerja jamaei bukan kerja individu bahkan tidak boleh didokong oleh individu biarpun beliau adalah calon yang bertanding dalam pilihanraya tersebut . Sebaliknya ia mesti di dokong oleh jamaah akan segala gerakkerja dan pengarahan sementara calon hanyalah mewakili wajah jamaah .

[ Justeru itu tidak timbul " saya bertanding " tetapi jamaah yang bertanding dan saya wakilnya . sebagaimana tidak timbul " saya menang " tetapi jamaah yang menang . ]

Calon yang bertanding

Memahami sepintas lalu hadaf kita turun menyertai pilihanraya , maka calon yang dikemukakan mesti calon yang menepati hadaf . Bukan hanya dilihat pada sudut - sudut tertentu yang dianggap boleh membawa kemenangan semata - mata tetapi biarlah menang dan mampu laksanakan tanggungjawab seorang pemimpin yang membawa amanah sebuah gerakan Islam .

Saya sangat yakin , sistem dan struktur hairaki membuat keputusan dalam PAS cukup berwibawa bagi menjaga nama baik PAS sebagai sebuah Gerakan Islam . Lantaran itu , saya sarankan agar kita serahkan kepada pucuk pimpinan untuk membuat keputusan siapakah yang layak mewakili parti untuk bertanding dalam pilihanraya kecil itu kelak .

Kepada kita , yang bertanding ialah jamaah . Yang bertanding ialah PAS , maka kita tidak perlu menunggu calon dinama dan diumumkan pada hari penamaan calon kelak untuk bertindak dan bertugas , sebaliknya kita bekerja sepanjang masa sesuai dengan sifat Islam yang kita perjuangkan ini tidak ada zaman dan sempadan yang mampu membatasinya .

Ikhtiar dan Munajat

Kempen , ceramah , risalah ata lainnya bukanlah segala - galanya untuk kita lakukan bagi memenangi pilihanraya . Apabila kita benar - benar memahami hadaf kita menyertai pilihanraya , maka kita akan dapati bahawa penyertaan kita adalah ibadah malah segalanya akan menjadi ibadah apabila ianya adalah untuk Islam . Ini yang membezakan kita dengan pihak lain yang menyertai pilihanraya .

Mereka mungkin menyertai pilihanraya kerana mereka beriman dengan pilihanraya dan faham demokrasi . Tetapi kita hanya menggunakannya sementara kita beriman dengan dakwah Islamiyyah yang berusaha membawa manusia kembali kepada Allah dan melaksanakan syariat Allah di atas muka bumi ini sehinggalah tertegaknya negara Islam dan khilafah Islamiyyah di atas muka bumi ini

Bertolak dari sini , kita mesti memperkuatkan usaha kerja kita dengan munajat atau doa mohon kekuatan dan petunjuk Allah swt agar kita dikurniakan nusrah atau maunah dalam perjuangan ini . Sehinggalah kita menang untuk mendaulatkan syariatNya atau kita mati sebagai syuhada' krana mempertahanka Islam .

Ibarat sebuah kenderaan . Semua orang naik kenderaan dan kenderaan itu dicipta oleh barat . Ada yang naik kenderaan tersebut dengan semangat dan taksub kepada barat . Ia bangga dan ta'ajub terhadap barat lalu ia mem"barat"kan diri dalam segala-galanya .

Kenderaan itu digunakan untuk ke kelab malam , pusat perjudian , lorong pelacuran dan seribu satu tempat maksiat yang dituju dengan kenderaan tersebut .

Ada yang menggunakan kenderaan tersebut sekadar untuk membawanya sampai ke destinasi dan destinasinya pasti sahaja bukan barat tetapi Islam . Ia guna kenderaan barat tetapi tidak tunduk dan akur kepada barat .

Kenderaan itu digunakan untuk majlis Ilmu , rumah Allah , berdakwah dan seribu satu tempat yang boleh membawanya taqarrub kepada Allah swt .

Maka pilihanraya hanyalah sebuah kenderaan . Stereng di tangan kita , terpulang ke arah mana kita akan pandu . Signboard dan pandu arah jalan telah tersedia . Ke neraka atau ke syurga .

No comments:

Related Posts with Thumbnails