Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    3 years ago

Tuesday, June 30, 2009

BERITA BURUK UNTUK MAK CIK DAN PAK CIK FELDA - tukartiub

sumber - tukartiub

FELDA TO SEEK LISTING SOON
– malaysian insider

Malaysia has plans to list a government-run plantation agency it says is the largest planter in the world, the prime minister was quoted as saying in the Business Times today.

The Federal Land Development Authority (Felda) currently manages 800,000 hectares of plantations, although slightly more than half the estates owned by smallholders will not be under the listing.

KAH KAH KAH…


Kah kah kah…. KEMBALI KE ZAMAN PENJAJAH BRITISH… kah kah kah..

Kaha kah kah… MASA DULU SEMUA ESTATE DI MILIKI MAT SALLEH…kah kah kah…

Kah kah kah…. BILA LISTING…. MAT SALLEH YANG ADA MODAL DATANG BELI…. kah kah kah…’

Kah kah kah…. SEKATAN SUDAH TIDAK ADA LAGI…kah kah kah..

Kah kah kah…. ABIS LINGKUP… ABIS TUTUP… kah kah kah…

Kah kah kah…. INI LAH CARA BAGAIMANA NEGARA DUNIA KE TIGA DI JAJAH KEMBALI….kah kah kah…

Kah kah kah…. PENJAJAH BENTUK BARU… DATANG DENGAN MODAL….kah kah kah…

Kah kah kah… MAK CIK DAN PAK CIK FELDA TAK TAHU PEKARA INI…kah kah kah…

Kah kah kah… KERANA ITU SELAMA INI GERAN TANAH AMAT SUSAH NAK DAPAT…. Kah kah kah…

Kah kah kah… DULU BELANDA BELI TANAH…. kah kah kah…

Kah kah kah…. HARI INI MELAYU JUAL TANAH…. kah kah kah…

Kah kah kah…. INILAH KETUANAN MELAYU !...kah kah kah…

Nota: Tanah Melayu ini tidak akan di jual oleh China. Tidak mungkin. Hanya orang Melayu yang menjual negaranya sendiri.

Pelabur kurang minat-Mukhriz.... ye ke?

ARAU 29 Jun - Pergolakan politik dalam negara sejak Pilihan Raya Umum Ke-12 menjadi antara faktor utama pelabur kurang berminat melabur di negara ini.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, walaupun terdapat beberapa faktor lain, tetapi tidak dapat dinafikan 'iklim' politik mempengaruhi pelaburan langsung asing (FDI) ke dalam negara.

''Saya ada bertanya beberapa pelabur asing dan antara mereka menyatakan apa yang berlaku di sini (pergolakan politik) bukan perkara yang mencemaskan kerana pergolakan politik di beberapa negara lain lebih teruk.

''Mungkin kita di negara ini yang rasa kurang selesa, tetapi diharap masalah pergolakan politik negara dapat diselesaikan kerana kita melihat apa yang menarik minat pelabur ke negara ini satu masa dulu disebabkan asas kestabilan politik yang baik," katanya.. oppppsss!!! ye ke??

abis yang ini??

Indeks Persepsi Rasuah Malaysia membimbangkan -Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 21 Okt. – Indeks Persepsi Rasuah Malaysia 2007 yang dicatatkan pada tahap 6.76 peratus merupakan satu tahap yang agak membimbangkan, kata Presiden Institut Integriti Malaysia (IIM), Datuk Dr. Mohd. Tap Salleh.

Beliau berkata, selain itu, sebanyak 52.5 peratus responden yang terlibat dalam kajian Indeks Persepsi Integriti Nasional 2007 juga menyatakan bahawa rasuah dalam sektor politik adalah tidak terkawal.

‘‘Indeks Persepsi Rasuah Malaysia adalah pada tahap agak membimbangkan walaupun jumlahnya tidak begitu rendah,’’ katanya ketika membentangkan laporan indeks berkenaan pada Forum Terbuka Indeks Integriti, Akauntabiliti dan Penandaarasan di IIM di sini hari ini.

Indeks rasuah dinilai daripada tahap 10 bagi prestasi paling cemerlang dan tahap satu bagi prestasi paling lemah.

atau yang ini???

PM: Indeks jenayah membimbangkan - Malaysiakini

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengakui indeks jenayah adalah tinggi dan membimbang dan sekaligus mengarahkan Pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengambil langkah segera untuk menanganinya.

Abdullah yang juga Menteri Keselamatan Dalam Negeri berkata, beliau tidak senang hati dengan indek jenayah yang semakin tinggi terutama di beberapa tempat tertentu.

"Johor Bahru, Selangor, Kuala Lumpur dan Pulau Pinang telah mengalami peningkatan jenayah pada tahap membimbangkan," katanya.

Perdana menteri menegaskan beliau memandang berat perkara itu kerana peningkatan mendadak kadar jenayah di Malaysia boleh menakutkan para pelabur untuk datang melabur ke negara ini.

sunsnake

Sudah-sudahlah tu Menteri oiii!! tak abis-abis nak perbodohkan rakyat!! dari bapak sampai ke anak!! tak sudah-sudah!! sedaq la skit oi menteri.. la ni orang kampung pun dah ada line streamyx..silap-silap dah ada broadband!!! insaf-insaf la ingat mati kot ye pun tak takut dosa!

Akhirnya..beliau bersuara...

PUTRAJAYA 29 Jun – Datuk Seri Najib Tun Razak tidak nampak sebarang faedah diadakan debat antara Pas dan UMNO dalam menyelesaikan permasalahan umat Islam dan menentukan masa depan negara.

Perdana Menteri berkata, forum terbaik untuk menangani kedua-dua isu itu adalah menerusi musyawarah dan mengadakan perbincangan secara ikhlas.

‘‘Saya tak nampak apa faedahnya debat. Saya nampak ramai orang tidak bersetuju diadakan debat yang tidak mempunyai apa-apa faedah,’’ katanya kepada pemberita di kediamannya di Sri Satria di sini, hari ini.

Najib ditanya kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mempelawa Najib berdebat dengannya secara terbuka.

Kenyataan Menteri Besar Kelantan itu menyusul selepas Pemuda UMNO Kelantan membuat laporan polis terhadap beliau kerana didakwa memfitnah UMNO dalam ceramah di Manek Urai baru-baru ini.

Mengulas lanjut Perdana Menteri berkata, sepatutnya sebelum sebarang perbincangan boleh dilangsungkan, sesuatu pihak itu jangan mengutuk pihak lain.

‘‘Kalau kita menghina dan mengutuk pihak lain bererti bahawa kita tak nak cari kata sepakat. Kesepakatan itu penting untuk masa depan umat Islam dan negara,’’ katanya.

Nik Aziz ketika berceramah di Padang Awam Laloh baru-baru ini menyamakan UMNO dengan ajaran sesat Ayah Pin dan pengganas komunis kerana menolak Islam.

Ditanya pertentangan di antara Pas dan UMNO yang tidak berkesudahan menyukarkan usaha perpaduan Melayu, Perdana Menteri berkata, apa yang berlaku menunjukkan wujud perpecahan dalam Pas.

Katanya, terdapat kumpulan dalam parti itu yang mahu duduk berbincang dan UMNO menunggu perkembangan selanjutnya di pihak Pas.

‘‘Kita tengok macam mana, apa yang berlaku terpulang kepada Pas. UMNO telah menyatakan pendirian.

‘‘Dalam erti kata lain kita sentiasa bersikap terbuka kepada sebarang perbincangan dengan Pas,’’ katanya.

sunsnake

Tak nak debat.. ok lah.. suka hati kamulah! cuma kalau rakyat memandang kamu dengan penuh 'pengecutan'.. jangan salahkan pembangkang!! jangan salahkan Nik Aziz.. Jangan salahkan Lim Kit Siang!! terpulang la pada kamu nak kata membazir ke ape ke..

Yang heran ayat yang teman 'bold' kan tu.. macam ayat nak melaga je? ada niat nak melagakan PAS ke? setelah racun sumpit 'perpaduan' ditemui penawarnya! isk..isk..isk.. kesian..

Gila berani brother nih!!!


Mansuhkan terus ISA - PBRS - Utusan Meloya

KOTA KINABALU 30 Jun — Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tidak perlu dikaji atau dipinda tetapi sepatutnya dimansuhkan terus, kata seorang pemimpin kanan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS).

Naib Presiden I PBRS, Baharuddin Nayan berkata kerajaan juga tidak perlu mewujudkan Akta baru menggantikan ISA, jika sekiranya ISA dimansuhkan, kerana undang-undang sedia ada sudah mencukupi.

Beliau bagaimanapun menyokong cadangan untuk menyemak semula 32 Akta lain seperti yang diumumkan Menteri Dalam Negeri. Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein baru-baru ini.

“Saya pernah menyuarakan ketidakpuashatian terhadap cara penyampaian Akta ini semasa tahun 1992. Ini kerana saya dapati tahanan ISA tidak diperlakukan dengan baik, dan ianya bercanggah dengan hak asasi manusia.

“Banyak pihak seperti NGO (badan bukan kerajaan) telah menyuarakan perkara yang sama dan mahu melihat Akta ini dimansuhkan,” katanya kepada Bernama. - Bernama

sunsnake

Gila berani brother nih! Berani dia protes undang-undang yang paling ADIL pada Khairi Jamaludin!! Ini undang-undang terbaik pernah dijalankan oleh Kerajaan Malaysia!! ini undang-undang yang melebihi kehebatan undang-undang Al-Quran!!! Malah Al-Quran pun tak mampu nak menandingi kehebatan undang-undang ISA ini pada UMNO Barisan Nasional!!!

Biodata Calon PAS di Manek Urai

Ditulis oleh Pilihanraya Kecil Manek Urai N41
MONDAY, 25 Mei 2009 17:05

Nama penuh : Fauzi bin Haji Abdullah
Umur : 50 tahun
Tempat kelahiran : Bukit Marak, Kelantan
Tempat tinggal : Pekan Guchil


Keluarga


Isteri : Aminah bt Mahmud
Anak : 5 orang


Pengalaman kerja : 1. Penyelia Dun Guchil

: 2. Ahli Majlis Daerah Kuala Krai

: 3. Pengusaha dan peniaga di Bandar
Kuala Krai


Jawatan Dalam Parti : 1. Ketua cawangan Bandar Krai

: 2. Bendahari PAS Kuala Krai

Pesanan dari Abang Mat...

Oleh Mohamad Sabu

Rasuah amat dibenci dan di keji oleh Islam ajaran Islam meletakan penerimGo to fullsize imagea rasuah dan memberi rasuah di dalam neraka.Ketua dan pemimpin negara mengamalkan kehidupan tanpa rasuah dan tidak mengambil peluang di atas kekuasaan untuk hidup mewah berlebihan kepada diri mereka dan keluarga mereka.

Contoh yang terbaik sudah tentu ditunjukkan oleh Nabi Muhammad s.a.w sebagai rasul pemimpin dan ketua negara ungkapan yang selalu di petik oleh orang Islam dan bukan Islam ialah " Jikalau Fatimah mencuri nescaya ku potong tangannya".

Islam amat benci rasuah dan pemimpin negara menggunakan harta awam amat di cela untuk peribadi dan keluarga sudah tentu Muhammad s.a.w di sebut sebagai uswatun Hasanah.

Ketua negara di zaman Nabi Muhammad s.a.w hidup mewah dan mempunyai pengawal lengkap adalah lumrah.Ketua negara Yemen, Mesir, Rome, Parsi hidup penuh kebesaran, kemegahan dan Kekuatan.Nabi Muhammad s.a.w. sudah diterima rakyat dan lumrah untuk hidup di dalam Istana dan mempunyai pengawal-pengawal yang lengkap mengikut waqy pada waktu itu tetapi ketua negara lagi Nabi memilih untuk hidup secara yang amat sederhana. Ketua Negara Madinah dan juga rasul memilih untuk tidak membina istana dan kehidupan mewah.

Isteri-isteri baginda merungut diatas kesusahan hidup bersama ketua negara bertaraf Nabi lagi rasul. Nabi Muhammad s.a.w memujuk isteri-isteri dan keluarga baginda dengan balasan syurga dengan bersabar dan terus mengerjakan amal soleh dan taat segala perintah Allah dan Rasul.
Keadilan sosial yang diperlihatkan oleh Nabi sebagai rasul dan ketua negara memikat hati rakyat untuk menerima Islam ataupun bernaung dibawah kekuasaan Islam.

Bayangkan kecepatan rakyat dan ummah menerima Islam sehingga di haji wida'. semasa kepulangan setelah selesai mengerjakan haji, Nabi berpidato di tempat bernama Al-Gadeen di dengar lebih dari 120,000 manusia, sedangkan di Makkah, Muhammad s.a.w. boleh dikatakan tiada pengikut".

Negara-negara Islam sekarang tidak langsung boleh di contohi. Akhlak Nabi Muhammad s.a.w. tidak diikut, bahkan ulama-ulama upahan mencari bebagai contoh dan tauladan lain hujjah dan berbagai kitab untuk membolehkan ketua negara hidup mewah berlebihan, menindas rakyat, dan menyalahgunakan harta negara untuk bermegah.

Kononnya apabila ketua-ketua negara Islam hidup hebat barulah lahirkan kemegahan dan Islam akan dipandang mulia. Di cari hujjah untuk membolehkan ketua negara hidup mewah berlebihan, menindas rakyat, dan menyalahgunakan harta negara untuk bermegah.Kononnya apabila ketua-ketua negara Islam hidup hebat barulah lahirkan kemegahan dan Islam akan dipandang mulia. Di cari hujjah untuk membolehkan kehidupan mewah diluar kemampuan, dengan meninggalkan contoh terbaik Muhammad s.a.w "Uswatun Hasanah".

Ahli-ahli parlimen Britain dan menteri mereka meletak jawatan apabila berbelanja (claimed) lebih dari yang dibenarkan. Mereka malu terlibat rasuah atau tersalah belanja wang rakyat, walaupun Mahkamah belum menghukum mereka. Mereka mengambil sikap meletakkan jawatan terlebih dahulu. Mereka bukan Islam tetapi menjalankan cara hidup Islam yang bencikan rasuah dan menyalahgunaan kedudukan mereka.

YAB Lim Guan Eng memberi hadiah ganjaran kepada pegawai agama yang bertindak membongkar rasuah dan menyelamatkan wang kerajaan negeri dalam himpunan pegawai kerajaan negeri 23 Jun yang lalu. Benci dan anti rasuah cuba diterjemahkan dalam tindakan kerajaan negeri P.Pinang, walaupun kejayaan sepenuhnya masih jauh dari memuaskan.

Di kalangan kita (PAS) masih kedengaran supaya pemimpin yang berkuasa boleh mengamalkan hidup mewah dan hebat. Kehebatan kekayaan, kenderaan, rumah akan menyebabkan musuh pandang hebat kepada kita (PAS).

Mempamerkan hidup mewah ketika berkuasa seolah-olah amalan yang dipersetujui oleh Islam dan ianya perlu diamalkan. Masyarakat menjadi keliru di atas pandangan sedemikian, sehingga ada diantara mereka tidak rasa malu dan segan mendapat kekayaan secara tidak betul atau dilihat tidak betul. Islam tidak dapat digambarkan sebagai "egen pengubah" keadaan sosial sebaliknya kadangkala dilihat beban kepada perubah kearah keadilan. Sedangkan semua makhluk dilangit dan dibumi akui Muhammad s.a.w. adalah "Uswatun Hasanah" pembawa Islam agama penyelamat. Kenapa kita nak ambil contoh lain selain dari Nabi suci kita Muhammad s.a.w.

sunsnake

Abang Mat.. kalah ke.. menang ke.. Ada pangkat ke.. takde pangkat ke.. itulah dia Mohamad Bin Sabu yang teman kenali... Semoga Allah tingkatkan darjatnya.. Allahuakbar!

Chin Peng vs Henry Gurney???

Pegawai Daerah Nor Hisham Ahmad Dahlan (kiri) bersama anggota Persatuan Bekas Tentera Malaysia, Lans Koperal Mat Supor Kumis memotong reben pada majlis perletakan Papan Tanda "Lokasi Pembunuhan Sir Henry Gurney" pada 7 Okt 1951, di Batu 56 1/2 Jalan Kuala Kubu-Bukit Fraser di sini, Sabtu. Perletakan papan tanda adalah untuk memperingati peristiwa hitam di mana Pesuruhjaya Tinggi British di Tanah Melayu, Sir Henry Lovell Goldwsorthy Gurney ditembak mati oleh pengganas komunis. Foto: Azman Firdaus

‘Chin Peng anak kelahiran Tanah Melayu, ketika membesar telah terserap dengan mood anti penjajah yang amat kuat. Mood anti penjajah yang ada pada beliau bukan setakat membebaskan negara tetapi lebih tinggi menjadi mood fahaman pengurusan ekonomi menentang fasis kapitalisme dan menghanyutkan beliau ke fahaman komunisme dengan dalam. Chin Peng percaya dengan fahaman Komunisme negara ini mampu di urus dengan lebih baik kerana pada kepercayaannya Komunisme lebih humanis dan menjamin hak sama rata bukan seperti kapitalis yang hanya menjamin hak pemodal besar Lantas atas kenyakinan kuatnya beliau menentang penjajahan British dengan sepenuh daya dan pemikiran beliau.’

Pada 21 Jun yang lepas telah di adakan satu majlis yang kononya ‘amat bermakna’ di tepi jalan, Jalan Kuala Kubu – Bukit Fraser.

Pegawai Daerah tersebut, Nor Hisham Dahlan (yang mungkin sudah siap menangani semua aduan penduduk dan pembayar cukai setempat) telah hadir bersama dengan anggota Persatuan Bekas Perajurit Tentera Malaysia untuk memotong reben merasmikan terletaknya papan tanda lokasi pembunuhan Henry Gurney di Batu 56 ½, Jalan Kuala Kubu – Bukit Fraser.

Maka sesiapa yang melalui jalan tersebut pada waktu itu pasti akan terkejut dengan kehadiran anggota agak ramai polis dan tentera yang turut diarahkan hadir meraikan perletakan papan tanda tersebut yang mewirakan Henry Gurney. Mana tidaknya jalan yang sehari – hari sunyi dan lengang tiba – tiba kelihatan ramai anggota beruniform bukan kerana kemalangan tetapi kerana meraikan sebuah pana tanda.

Sudah tentu bersungguh – sungguh lagi majlis ini apabila ia dibuat ketika semangat menolak Chin Peng pulang ke Malaysia .

Pertama sekali, siapa dia Henry Gurney yang nak diagungkan kematiannya ini? Henry Gurny ialah warga kelahiran British. Dia dibesarkan dalam keluarga bangsawan yang percaya bahawa bangsa mereka gagah dan kuat serta berdaulat. Maka semua bangsa lain perlu tunduk kepada kekuasaan bangsawan British. Di besarkan dengan persekitaran Eropah masih dipenuhi hamba abdi dari Asia dan Afrika.

Sebelum dihantar bertugas di Malaysia beliau merupakan Ketua Pentadbiran Inggeris di Palestin (1946 – 1948). ‘Jasa’ beliau yang harus kita tidak lupa ialah menjadi antara perancang membawa masuk bangsa Yahudi khususnya yang berfahaman Zionis untuk menjadikan Palestin sebagai kawasan perlindungan. Tanah rakyat Palestin dirampas untuk menjadi perlindungan Yahudi yang kononya dizalimi di Eropah. Dari hanya kawasan perlindungan, ‘berkat’ usaha gigih Henry Gurney pada tahun 1948 tertubuhlah negara zionis Israel lakhanat.

Atas kecekapan beliau memperdaya arab Palestin dan menubuhkan negara Israel maka, Henry Gurney telah dinaikkan pangkat menjadi Pesuruhjaya Tinggi Inggeris di Tanah Melayu pada 13 September 1948.

Perlantikan beliau ke jawatan nombor satu di Tanah Melayu oleh British dengan harapan mampu terus memperdaya penduduk Tanah Melayu untuk terus mempertahankan sistem kapitalis dengan menolak unsur komunisme yang anti imperialis serta paling penting mematahkan gerakan kemerdekaan anti penjajah yang tidak seiring dengan kapitalisme amalam British.

Sejak September 1948 bukan sedikit pejuang kemerdekaan ditangkap, dipenjara dan dibunuh oleh Henry Gurney dengan menabur fitnah bahawa mereka pengganas dan menentang negara.

Ingat negara atau kerajaan pada masa itu ialah kerajaan penjajah British. Banyak kumpulan yang bangkit menentang penjajah dilabel komunis dan pengganas. Memang tidak dinafikan fakta sejarah ada kumpulan yang membuat keputusan membebaskan negara dengan memikul senjata dan masuk ke dalam hutan.

Itupun atas perbagai faktor. Bayangkan pertubuhan atau gerakan kemerdekaan negara diharamkan,ramai pemimpin gerakan kemerdekaan ditangkap dan ada yang mati dan hilang tanpa dikesan. Selaku pemimpin pada masa itu hanya ada 3 pilihan, bergabung bersama badan siasah yang direstui penjajah atau menanti ditahan (mungkin dibunuh) atau masuk ke hutan pikul senjata pertahankan prinsip.

Untuk memutuskan bantuan kepada pihak yang menentang dari dalam hutan. British memperkenalkan sistem kampung baru, masyarakat dipaksa pindah ke dalam kawasan penempatan baru yang berpagar duri dan di bawah kawalan senjata.

Ada rekod kebun orang asal dan penduduk di pinggir hutan dibakar kerana takut menjadi sumber makanan pasukan bersenjata menentang penjajah. Orang asal dan penduduk kampung dipinggir hutan diugut jangan bekerjasama dan dimainkan ilusi bahawa pasukan bersenjata di dalam hutan yang menentang penjajah jahat dan ganas.

Tanpa menafikan memang ada juga rekod keganasan dari pasukan bersenjata yang menentang penjajah.

Tidak cukup dengan itu didatangkan tentera upahan dari luar negara yang turut dijajah British untuk mempertahankan ‘keamanan’ dan ‘kestabilan’ kerajaan penjajah British. Maka wujudlah tentera Gurkha dan perbagai tentera luar yang sama membelasah pasukan bersenjata yang anti penjajah tidak kira mereka berideologi apa.

Dari 1948 – 1951, British bangga dengan Henry Gurney yang berjaya bukan sahaja mengekang tentangan bersenjata malah berjaya memainkan ‘psywar’ untuk mengheret sama anak tempatan mempertahankan Kerajaan penjajah British dengan perang anti Komunis nya, sedangkan kita perlu tahu dan sedar ada juga guru agama yang menanam sentimen anti penjajah turut ditangkap dan dikatakan terlibat dalam kegiatan komunis.

Ini tidak dapat dinafikan sehingga sekumpulan mereka yang berpendidikan agama juga telah membuat keputusan masuk hutan menyertai Regimen ke 10 menentang penjajah British.

Henry Gurney begitu menikmati zaman kegemilanganya di Tanah Melayu. Dia dipuja dan dikawal umpama ‘Presiden Tanah Melayu’. Bergerak ke mana – mana dengan koleksi kereta mewahnya seperti Rolls Royce yang bangga terkibar Union Jack (bendera penjajah) didepanya.

Pada 7 Okotober 1951, semua kemegahan Henry Gurney musnah apabila beliau mati dengan tembakan dalam satu serang hendap oleh pasukan bersenjata Parti Komunis Malaya yang serangan itu dikatakan diketuai oleh Chin Peng.

Tepat 12 kilometer sebelum sampai pusat peranginan mewahnya di Bukit Fraser beliau ditembak mati, namun isterinya yang turut berada di dalam kereta tidak dicederakan.

Sejurus selepas itu semua tentera baik anak watan mahupun tentera upahan asing digerakkan secara besar – besaran memburu ‘pengganas’ komunis. Digambarkan ganasnya komunis ini sehingga saggup membunuh Henry Gurney.

Lupakah kita Henry Gurney ialah antara manusia yang mencipta negara Israel yang sehingga kini menjadi masalah dunia.

Di bawah ini diperturunkan ayat di perenggan ke dua di papan tanda yang dengan bangga diletakkan mengenang tempat kejadian pembunuhan Henry Gurney.

Henry Gurney bersama isterinya dan setiausaha peribadi D.J Stapler bertolak dari Kuala Lumpur menuju ke Bukit Fraser untuk urusan rasmi dan berehat. Apabila kereta Rolls Royce yang membawa rombongan Gurney itu dengan kibaran bendera ‘Union Jack’ oleh Konstable Mohd Din sedang mengambil selekoh s di bt. 56 ½, kira – kira 8 batu dari Bukit Fraser tiba – tiba Rolls Royce menjadi sasaran peluru pengganas komunis”

Ayat di atas menggambarkan kita tidak pernah belajar untuk menulis sejarah sendiri. Tulisan penjajah yang merakam sejarah kita salin bulat – bulat. Kita bangga dengan kibaran Union Jack. Ada rekod Henry Gurney mati dan isterinya selamat tetapi apa nasib Mohd Din yang diperdaya menjadi pemandu lantikan penjajah, kita tidak kisah.

Bukankah sebagai anak Malaysia kita harus bangga antara manusia yang menyebabkan tertubuhnya negara Zionis Israel mati dan darahnya dipaksa menyimbah bumi kita.

che’GuBard bukan penganut komunisme, tetapi tidak hairan lepas membuat posting ini ada juak yang membuat tuduhan che’GuBard komunis kerana mereka mewarisi taktik Henry Gurney.

Ini juga berlaku kepada Ust. Ibrahim Libya yang dibunuh mati kerana dituduh komunis, hanya kerana kepercayaan bahawa negera ini bukan negara Islam dan dia tidak mahu ditangkap ISA kerana kepercayaannya itu. Dia ahli PAS, pondok tempat dia mengajar menjadi Markas PAS. Namun regim warisan penjajah ini menggerakkan ‘aparat’ bersenjata membunuh bukan sahaja Ust. Ibrahim Libya tetapi pengikutnya tidak kira perempuan atau orang tua mahupun kanak – kanak. Mana lebih kejam serangan Chin Peng ke atas rombongan Henry Gurney (penjajah) tanpa membunuh isterinya atau serangan ‘aparat’ bersenjata Regim Bn ke atas pondok agama di Baling Kedah dibawah arahan Musa Hitam dan Mahathir Mohamad ?

Dalam mengangkat sejarah kita perlu jujur. Jangan gunakan sejarah untuk menakutkan ganerasi selepas itu atau mencari siapa yang salah, siapa yang benar ? Siapa kita yang hendak menjadi hakim kepada sejarah, tetapi sejarah perlu diangkat menjadi pengajaran …..agar bangsa kita ini menjadi bangsa yang kuat…… kesilapan dalam merakam sejarah harus dihentikan.

Tidak benar kemerdekaan negara pada tahun 1957 diperolehi hanya dengan runding-runding atau bincang – bincang sahaja. Mengangkat fakta salah ini umpama menghina sejarah perjuangan bangsa sendiri. Kemerdekaan ini telah dipaksa diberikan oleh penjajah setelah tidak tahan dengan tekanan yang diterima. Dari penentangan awal seperti Tok Janggut, yang difitnah sebagai penentang dan pengganas sehingga tokoh agama ini dihukum mati digantung terbalik dan mayatnya dibiar berhari – hari. Sehinggalah penentangan tekanan Parti Komunis Malaya mahupun gerakan politik seperti Melayu Muda, API , AWAS dan seumpamanya. British tidak punya banyak pilihan terus menjajah secara konvensional dan berdepan dengan tentangan rakyat yang mula meningkat atau mencari satu pewaris yang mampu mentadbir negara ini dengan imej tempatan tetapi dengan syarat mampu menjaga polisi kapitalisme British. Maka British telah memilih untuk mengharamkan semua pertubuhan pro kemerdekaan yang tidak mampu menjaga kepentingan British dengan perbagai label dengan hanya membenarkan beberapa organisasi politik yang mampu menjaga kepentinganya bergerak dan mendapat kemerdekaan darinya.

Henry Gurney mendapat layanan begitu istimewa di tanah ini sama ada ketika hidup atau ketika sudah mati. Bukan setakat jalan, sekolah, bangunan dinamakan dengan namanya malah tempat dia mati yang selama ini terlupa diletakkan makamnya sudah diletakan baru baru ini. Adakah ‘regim warisan penjajah’ ini tidak tahu akan sejarah Henry Gurney dan kaitannya dengan kekejaman Zionis atau ‘regim’ ini tidak kisah dengan kekejaman zionis.

Melihat kepada beberapa perkembangan ia lebih kepada regim warisan penjajah ini tidak kisah.

Ramai mungkin tidak percaya dan mengatakan che’GuBard hanya menulis berdasarkan sentimen bukan fakta.

Secara mata kasar sememangnya negara ini kelihatan anti Amerika , anti – Zionis yang kuat. Itulah gambaran media negara ini membentuk persepsi kepada rakyat sendiri.

Lihat sahaja selepas ucapan ‘berapi – api’ Dr. Mahathir menghentam barat dan Amerika dalam satu Perhimpunan Agong Umno media tempatan terus memainkan ucapan tersebut seolah ucapan itu juga menjadikan Dr.Mahathir hero negara Islam. Malangnya ramai tidak tahu bahawa selepas itu Dr.Mahathir membazirkan jutaan wang rakyat untuk membayar Jack Abramoff, Heritage Foundation, kumpulan pelobi Yahudi (zionis) untuk melobi sehingga membolehkan Dr.Mahathir berjumpa dengan Bush buat beberapa minit dan menjelaskan ucapanya. (sila klik membaca lanjut isu pelobi yang dibayar untuk membolehkan bertemu Bush). Tradisi menggunakan pelobi tersebut juga diteruskan dengan bayaran jutaan ringgit oleh Abdullah kepada Jack Abramoff untuk membolehkan beliau berjumpa Bush.

Jack Abramoff telah dijatuhkan hukuman bersalah di Mahakamah di Amerika kerana mengumpul bayaran melampau dan cara salah sebagai pelobi dan dalam fakta kes beliau di mahkamah ada tercatat kes Malaysia membayar beliau.

Masih ingatkah kita, dengan insiden menantu Abdullah Badawi pada 2006 yang membawa pemuda Bn berkumpul di depan KLCC membuat demonstrasi menghalau Condoleezza Rice . Khairy yang patah tangan pada ketika itu diberikan imej juara anti Amerika dengan mengumpulkan anak muda menghalau pemimpin Amerika yang dibawa masuk oleh bapa mertuanya. Tindakan Khairy seolah menggambarkan Malaysia benar anti Amerika , Anti Zionis Israel . Namun ramai yang tidak tahu pada waktu yang sama tentera Amerika sedang berada di Johor ‘berseronok’ mengukur tanah negera ini dalam sesi latihan ketenteraan.

Ketika keganasan Israel memuncak semula baru – baru ini, regim warisan penjajah yang memerintah negara ini cuba menggambarkan bahawa negara ini serius menentang dan ingin melumpuhkan negara Zionis itu. Maka rakyat pun di ajak jangan makan KFC (walaupun KFC itu milik saham terbesar anak tempatan), jangan makan Mc Donald atau jangan minum coke.

Boikot itu kuasa pengguna tetapi boikot barangan kecil tidak akan ada sudahnya. Jika berani halang saja barangan tersebut masuk ke Malaysia …sudah tentu tidak berani….

Malaysia sebenarnya tidak kisah, tahu atau tidak banyak kontrak atau hubungan perniagaan yang lebih besar dari setin coca cola yang agihan kek ekonominya tidak dirasai rakyat tempatan tetapi terus masuk ke poket zionis berlaku di Malaysia .

Selain yang diterangkan sebelum ini Jack Abramoff (pelobi Yahudi pro Zionis), regim ini punya kaitan rapat dengan Saatchi & Saatchisebuah agensi perunding/pengiklanan multi nasional yang pro Zionisme. Syarikat tersebut menjadi perunding imej dalam beberapa siri pilihanraya yang bertanggungjawab mencari teknik kempen dan pengiklanan untuk kempen regim Bn. Syarikat yang sama juga terlibat dalam banyak projek kerajaan.

CIMB sebuah syarikat kewangan yang dimiliki oleh adik Najib Tun Razak telah menadatangani kontrak bernilai USD 250 juta kepada sebuah syarikat yang berpengkalan di Israel . CIMB telah menyumber luarkan pengurusan Jabatan IT nya kepada EDS (electronic data system) selama 10 tahun. (Sila klik sini untuk baca siapa EDS? )

Hubungan CIMB dengan EDS bukan sahaja tidak mempedulikan keganasan Israel Zionis tetapi turut memangsakan pekerja CIMB sendiri yang dibuang kerana Jabatan IT disumberluarkan. (sila klik sini carian CIMB aniaya pekerja)

EDS telah ditubuhkan pada tahun 1995 dan berngpengkalan di Herzelyia , Israel . Syarikat ini jugalah merupakan syarikat yang mengendalikan sistem komputer polis, ketenteraan dan pertahanan Israel . Malah ia juga terlibat dalam industri persenjataan Israel . Dan hubungannya dengan Malaysia dirakamkan dengan bangga dalam Laporan Tahunan CIMB 2008. (sila klik untuk laporan CIMB 2008)

Sudahlah kita telah lama sangat dibodohkan……………… Kini masa anak muda untuk bangkit melawan kebodohan….Kita seharusnya bosan dengan memu momokan ‘perkauman’ yang sudah disajikan berulangkali sejak zaman penjajah lagi kemudian di ulang – ulang oleh regim pewaris penjajah ini.

Konsep satu Malaysia harus didokong, tetapi bukan satu Malaysia versi Najib yang hanya retorik sebaliknya kita harus mendokong satu Malaysia versi Rakyat dengan rukun pertama merdeka dari politik perkauman.

Bangsa yang kuat ialah bangsa yang merdeka mindanya.

sumber - http://chegubard.blogspot.com


Monday, June 29, 2009

Tiada Minyak di Perairan Kelantan?? Munafik?

Pemimpin parti pembangkang tidak harus mempolitikkan isu royalti minyak dan gas di Kelantan kerana ia tidak berbangkit, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed.

Beliau berkata, Kerajaan Kelantan tidak layak menerima royalti bahan itu sebagaimana negeri-negeri lain, termasuk Sabah, Sarawak dan Terengganu kerana awasan operasi bahan itu terletak di kawasan tuntutan pertindihan di bawah perjanjian perairan antarabangsa melibatkan negara jiran, Thailand dan Vietnam.

Menurutnya, isu berkenaan bukanlah baru, malah pernah dibangkitkan di Parlimen oleh pihak pembangkang.

"Jadi isu Kerajaan Pusat tidak membayar royalti minyak dan gas kepada kerajaan negeri Kelantan adalah tidak berbangkit kerana kerajaan negeri tidak layak menerima royalti,” katanya.

Katanya, kerajaan Pusat tidak sesekali mencabuli hak kerajaan negeri dan tidak menzalimi rakyat menikmati peluang pembangunan sebagaimana negeri lain di bawah kerajaan Barisan Nasional (BN)



Malaysia-Thailand Joint Development Area (JDA)

Malaysia-Thailand Joint Development Area merupakan salah satu kawasan yang sangat aktif dalam carigali dan pengeluaran Gas Asli, terletak dibahagian bawah teluk Thailand (Siam).

Kawasan telah dibahagikan kepada 3 block:

- Block A-18

- Block B-17

- Block C-19

Diuruskan secara bersama oleh Malaysia-Thailand Joint Authority (MTJA), dengan setiap Negara menguasai 50% dari sumber hydrocarbon yang ditemui di JDA , sumber Gas Asli dikawasan tersebut dianggarkan 9.5 Tcf (Trillion cubic feet).

Spekulasi dari para penganalisa mengatakan kemungkinan besar simpanan Gas Asli dikawasan tersebut mungkin mencecah hingga 24 Tcf.

Block A-18 dikendalikan oleh The Carigali-Triton Operating Company (CTOC) iaitu sebuah syarikat kerjasama antara Petronas Carigali dan Hess.

Manakala bagi Block B-17 dan C-18 dikendalikan oleh Carigali-PTTEP Operating Company (CPOC), satu syarikat kejasama antara Pengeluar Minyak Nasional dari kedua-dua Negara yang terlibat dalam kerja-kerja pencarian dan pengeluaran dikawasan tersebut.

Dalam bulan Mac 2005 Carigali-Triton Operating Company (CTOC), usahasama antara Petronas Carigali dan Hess telah memulakan pengeluaran dari JDA di Block A-18 yang dianngarkan mempunyai simpanan sebanyak 2.8 Tcf, jumlah pengeluaran bagi sehari adalah disekitar 390 MMcf (Million cubic feet) dan pengeluaran dijangka meningkat sehingga 590 MMcf sehari pada April 2007.

Terjemahan dari Energy Information Administration


APA YANG KERAJAAN SEMBUNYIKAN DARI RAKYAT KELANTAN

Petronas mengesahkan bahawa operasi GAS ASLI di BLOK A 18 sudah bermula menerusi Syarikat Carigali HESS.

- Petronas memegang 50% saham di dalam syarikat tersebut menerusi Petronas Carigali Sdn Bhd dan 50% lagi dipegang oleh Aremada Hess Inc.

- Sekarang ini, operasinya mengeluarkan 6,000 tong GAS ASLI sehari.

- Jarak Blok A18 adalah lebih dekat ke Kota Bharu daripada di hantar ke Kerteh dan Songkla.

- Kerajaan BN bagaimanapun memilih pendaratan GAS ASLI itu dibuat di Songkla walaupun kosnya lebih tinggi akibat jarak yang jauh itu.

Menerusi penerokaan GAS ASLI di Blok A 18, setiap hari, Petronas sepatutnya membayar rakyat Kelantan royalti yang bernilai RM512,000.00 (RM512 ribu) sehari dan ini bererti Kerajaan Kelantan seharusnya mendapat pendapatan tambahan dari royalti GAS ASLI yang bernilai RM186,880,000 (RM186 juta) setahun.


PERANCANGAN OPERASI TELAGA-TELAGA GAS ASLI LAIN DI PERAIRAN KELANTAN

- Blok A 18 Fasa 2 pada tahun 2010

- Blok B 17 dan C 19 – Operasi bermula suku ke tiga 2009.

- Blok PM301 dan PM302 – Operasi bermula 2011 dan 2012

- Blok PM3 – Operasi bermula suku ke tiga 2008

BERAPA BANYAK ROYALTI GAS ASLI YANG MENJADI HAK RAKYAT KELANTAN

Apabila semua telaga-telaga GAS ASLI ini beroperasi Royalti GAS ASLI yang akan diterima rakyat Kelantan ialah bernilai RM1,000,000, 000 (RM1 Billion).Sebab itulah BN mahu perampas Kelantan sebelum telaga-telaga GAS ASLI ini mula beroperasi sepenuhnya.


ROYALTI GAS ASLI ADALAH HAK RAKYAT KELANTAN

- PAS komited dan akan memperjuangkan habis-habisan bersama rakyat Kelantan untuk mendapatkan royalti GAS ASLI ini.

- Jika BN merampas Kelantan, royalti GAS ASLI tidak akan menjadi milik rakyat Kelantan dan rakyat Kelantan akan menerima nasib yang sama seperti Terengganu.

- Terengganu, walaupun menikmati royalti minyak dan GAS ASLI sebanyak RM1.2 billion setahun di dalam bentuk wang ehsan.

- Wang Ehsan tidak diberi kepada kerajaan Terengganu tetapi disalurkan kepada orang tertentu seperti Patrick Lim untuk digunakan untuk bagi membangunkan projek-projek yang tidak mendatangkan menafaat kepada rakyat Terengganu sendiri.

- Walaupun menerima RM1.2 billion setahun, rakyat Terengganu lebih miskin dari rakyat Kelantan.

- Hutang tertunggak Terengganu, lebih RM300 juta sedangkan hutang tertunggak Kelantan semenjak pemerintahan PAS hanya tinggal kurang RM12 juta.

Petikan dari Blog KELUARGA AMBUYAT EL-BINANGKIT



Ini adalah sebahagian gambar-gambar dari blog seorang blogger yang pernah melawat sebuah pelantar minyak yang terletak diantara sempadan Malaysia dan Thailand iaitu diperairan Kelantan atas urusan kerja.

Pemandangan dari udara Cakerawala Platform

Cakerawala Platform gambar dari laut.


Jadi.. Siapa kata tiada minyak di Kelantan???

Terima kasih buat semua para sahabat di TranungKite.Net atas info..

Aplikasi terhebat Internet telah bersuara!!!

80 peratus pelayar Facebook Sinar Harian setuju diadakan debat terbuka

SHAH ALAM - Hampir 80 peratus pembaca yang melayari laman Facebook Sinar Harian mahukan debat terbuka yang dicadangkan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat diterima Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

:Melalui laman Facebook yang dikelolakan Sinar Harian itu juga ramai berpendapat bahawa Najib perlu memberi reaksi positif berkenaan perkara itu dalam usaha mengembalikan keyakinan rakyat kepada kerajaan khususnya terhadap beliau.

:Antara reaksi yang diberikan, perdebatan sebegini perlu dalam usaha membawa kebaikan dan penyatuan semula bangsa terutamanya Melayu namun jika ia membawa kepada rasa benci dan menjarakkan jurang perpaduan, ia sama sekali tidak perlu.

:Dalam laman itu juga ada pihak yang menyokong agar ia dijadikan pentas membaiki reputasi, malahan ada yang menyokongnya agar ia menjadi pentas menyatukan bangsa.

:“Najib perlu menerima tawaran debat yang dianjurkan kerana ramai pihak yang akan bersetuju dengan tindakan ini termasuklah DAP, ia bakal membuka mata telinga semua pihak tentang siapa sebenarnya Najib.

:“Karisma serta keupayaannya akan diketahui oleh mereka yang sebelum ini tertutup dengan satu pandangan.

:“Pada masa yang sama, masyarakat sendiri mampu menilai Nik Aziz dari segala segi sama ada emosi, sikap dan keprihatinan beliau,” memetik salah satu reaksi pembaca.

:Melalui laman itu juga ada yang berpendapat bahawa ia merupakan langkah awal sebelum perdebatan yang sebenarnya, selepas selesai debat (jika berlaku), orang akan tahu menilai apa yang disampaikan dan mula bertanya kepada diri sendiri.

:“Debat sebenar akan berlaku di peringkat penerimaan masyarakat, dan apa yang berlaku di pentas debat itu hanyalah permulaan kepada debat yang sebenar,” reaksi dalam laman berkenaan.

:Dalam pada itu, mengulas isu yang sama, ada pembaca yang turut mencadangkan agar debat sebegini diterima semua pihak dalam membentuk masyarakat yang mempunyai keupayaan intelek yang tinggi.

Kalau bukan munafik!! Tutup mulut!


Tutup mulut jika enggan terima pelawaan: Mahfuz

SHAH ALAM - Pemimpin UMNO disaran menutup mulut dan tidak memberi pandangan tentang Pas jika parti itu enggan menerima pelawaan untuk berdebat sebagaimana yang dicadangkan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, kelmarin.

Mengulas isu tersebut, Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak harus menerima pelawaan Menteri Besar Kelantan untuk berdebat dengan hati terbuka dan ikhlas jika mahu mencari penyelesaian terhadap pertembungan dua parti tersebut.

“Debat merupakan langkah yang baik untuk menyelesaikan masalah berbangkit. Dalam soal ini, Datuk Seri Najib tidak harus memberi alasan untuk menolak pelawaan Tun Guru Nik Aziz, tetapi jika mereka enggan, saya sarankan agar UMNO tidak lagi bercakap mengenai Pas,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

sunsnake

Tuduh PAS macam-macam, bila diajak berdebat tak nak!! bukan setakat tak nak.. siap kata macam-macam lagi!! debat tak nak?? tapi monolog nakk!! cakap sorang-sorang depan wartawan nak!! cakap sorang-sorang depan mikropon radio nakk!!
Debat?? tak nakk!!! ni apa punya munafik punya umat nih!!

Inila perangai sebenar UMNO.. takut dengan kebenaran.. hatta belum terbukti lagipun kebenaran tapi dah takut awal-awal dahh!! Munafik?? hmmmm.. lu pikir la sendiri!!!

Tuk Guru VS PM Malaysia ke-6! Jadi ke idak ni?

Salam..
teman 2-3 hari ni tak berpeluang nak surf internet.. Anak yang sulong demam tonsil pulak..
cuma teman bergantung harap pada sms Harakahdaily je laa..

Jadi ke tak jadi debat Tuk Guru vs Najib nih? Tuk Guru buat julung-julung kalinya mempelawa secara rasmi Perdana Menteri Malaysia untuk berdebat!!

Yang kelakar tu, yang menjawab bagi pihak PM bukan isteri si Rosmah! tapi pecacai-pecacai murahan yang memang takde kredibiliti!!

Rais yatim?? yang menonjolkan kepala ajak Zaid Ibrahim berdebat tetapi kelam-kabut menyorok bawak ketiak si Rosmah bila Zaid kata OK!
Mahathir?? yang suruh lawyer Anwar siapkan soalan yang akan ditanya di Mahkamah sebelum memanggil dia untuk soal?
Muhyiddin@mat sembab?? undi UMNO masuk syurga?? kah!Kah!Kah!

err.. jadi ke tak jadi ni???


sunsnake

Ezam Md Nor masuk PAS!!! Gempar!




Di sebalik isu kerajaan perpaduan, Ezam berkata," beliau sedia untuk menyertai PAS jika berjaya membuktikan bahawa ia merupakan parti utama dan dominan dalam Pakatan Rakyat sebagaimana Umno dalam Barisan Nasional. ""Saya cabar PAS... buktikan ia parti utama, tunjang dan tonggak dalam Pakatan Rakyat... jika ya, esok saya boleh masuk PAS. Saya tahu mereka tidak boleh (buktikan)," katanya lagi.
PETIKAN di atas adalah kata-kata Ezam raja sesumpah apabila diwawancara selepas beliau menyampaikan ceramahnya di PJ baru-baru ini.

Teman gelak besor bila baca berita ni! Sampaikan heran anak dan isteri teman.. apekehenye yeob?? tanya isteri teman kehairanan? maunye idak! Ezam offer diri nak masuk PAS!! keh!Keh!keh! Bila dia keluor PKR.. teman ok lagi.. bila dia umum masuk UMNO! teman dah start nak menyerongin(gelak).. tetiba dia nak masuk PAS!! itu teman betul-betul tak tahan!! menitis air mata gelak!!

Sudah-sudahlah raja sesumpah oii!! kamu ni macam geng DOREMI gi jual Obat Kuat buat kali yang kedua! kamu menyanyi la sedap mana lagu pun.. kamu tunjuk la bukti kuat mana pun.. orang dah tak percaya dahh!! deme dah ready nak menibai kepala kamu je.. baik le kamu cabut dengan bawa gitar,harmonika dan kayu lekat tin susu kamu tuh!!!!

sunsnake

Saturday, June 27, 2009

Israel vs DBKL???

Di Palestine...


Palestin merupakan tanah milik kaum Muslimin yang telah dibebaskan sejak dahulu oleh Umar al-Faruq. Setelah Barat sekian lamanya menyerang Khilafah hingga akhirnya runtuh, pihak penjajah menjanjikan tanah bagi Israel. Pada tahun 1947, melalui bantuan PBB tanah Palestin dirampas Israel. Perampasan itu terus dilakukan hingga ke hari ini. Pengusiran, perampasan tanah, hingga pembunuhan dilakukan oleh penjajah Israel itu. Berikut gambaran peta wilayah negeri Islam Palestin, tanah milik kaum Muslimin yang diberkati itu terus dirampas penjajah Israel. Di manakah para pembebas Al-Faruq itu kini?

Di Malaysia...

SENTUL 26 Jun - Penduduk Kampung Padang Balang memberi tempoh selama tujuh hari kepada Datuk Bandar Kuala Lumpur, Ahmad Fuad Ismail untuk menarik balik kenyataannya yang menafikan hak penduduk Kampung Padang Balang sebagai pemilik tanah asal di kawasan itu.

Pengerusi Masjid Saidina Ali, Zainal Abidin Maas berkata, sekiranya beliau gagal berbuat demikian, penduduk kampung telah sebulat suara akan menghantar memorandum bantahan terhadap beliau.

Katanya, dakwaan tersebut dibuat tanpa asas kerana penduduk kampung berkenaan mempunyai bukti yang menyatakan bahawa mereka adalah pemilik sah tanah itu.

"Setiap penduduk di Kampung Padang Balang ini memiliki geran tanah yang sah yang dikeluarkan sejak 1916 dengan status tanah adalah hak milik seumur hidup," katanya kepada pemberita ketika mengadakan sidang akhbar di Masjid Saidina Ali di Kampung Padang Balang, Sentul di sini hari ini.



Raja Nong Chik menerima memorandum bantahan terhadap draf pelan Kuala Lumpur daripada Zainal Abidin Maas selepas merasmikan sambutan Jubli Perak Masjid Saidina Ali di Sentul, semalam. - Bernama



Sunsnake

Pikio2 sendiri la yob! Teman dah bagitau dulu.. Yahudi bukan kat Israel aje! dah bersepoh merata la nie... termasuk di Malaysia! siap boleh jadi gerombolan yang berkuasa pulak tuh!

Fathi Yakan vs Michael Jackson...

Salam..
kita dikejutkan dengan kematian Michael Jackson.. Dalam usia 50 tahun..
sebelum ini kita lebih dikejutkan oleh berita kematian Syeikh Fathi Yakan, pengasas Jamaah Islam Ikhwanul Muslimin di Lubnan.

Pagi tadi teman terdengor di Radio panggilan dari pendengar.. Ada pendengar Melayu Islam yang beria-ria kesedihan dengan kematian Michael Jackson!! SIap cerita betapa terujanya dia dengan Allahyarham Michael Jackson(dia dah Islam kan?).

Didalam blog-blog sahabat-sahabat pun boleh kata 70% bloggers memilih untuk menjadikan cerita meninggal Michael Jackson sebagai tajuk!

Imbas balik masa Syeikh Fathi Yakan meninggal, tiada sebarang cerita pun dimana-mana kecuali lebih kurang 40% blog yang menyiarkannya.. hatta blog pro-PAS pun ada yang langsung tak siar kesedihan dalam dunia dakwah Islam di dunia!

Teman berdoa pada Allah SWT agar berikan hidayah kepada kita semua!

sunsnake

Friday, June 26, 2009

Perlunya Me'rekrut' Ahli baru....

Assalammualaikum,


Ana berpandangan dalam usaha PAS untuk memartabatkan perjuangan menegakkan Islam, kewujudan pengaliran kemasukan ahli baru kedalam PAS amat penting. Ahli-ahli baru yang berumur di dalam lingkungan 18 hingga 25 tahun adalah lebih baik dan berkelebihan didalam menggerakkan jentera parti.

Di sesetengah kawasan, ahli-ahli yang aktif agak kurang. Kadangkala, jumlah pengurangan melebihi jumlah penambahan! Ini menyebabkan tekanan tugasan yang agak kritikal kepada golongan ahli-ahli aktif yang tinggal. Sememangnya semangat untuk memperjuangkan Islam dan kepatuhan (wala’) kepada pemimpin itu menjadi sandaran utama dalam setiap gerak kerja namun faktor tekanan tugasan dan ekonomi sebenarnya adalah antara yang menyebabkan golongan ahli-ahli aktif ini semakin berkurangan!


Pada ana, isu ini amat wajar diselami dan diperbincangkan serta disusuli dengan tindakan yang segera dan tepat.

Jangan sampai sehingga isu ini menjadi kritikal baru hendak diusahakan. Seriusnya isu ini bolehlah dterjemahkan dalam situasi berikut..

Contohnya dalam sesuatu kawasan yang mempunyai 1500 orang ahli. Jumlah ahli yang aktif mungkin hanya dalam 300 orang…

Jumlah aktif sebagai pendokong mungkin dalam 100 orang sahaja? Itu kalau dalam kawasan. Bagaimana jika kita kecilkan lagi skop? Contohnya di peringkat zon atau cawangan? Ini akan menyebabkan sebilangan kecil ahli-ahli aktif yang bertindak secara perlahan.. meninggalkan gerak kerja parti.

Itu belum dikira ahli-ahli aktif yang terpaksa mengundurkan diri atas masalah kewangan, kesihatan dan sebagainya.


Seperti contoh untuk Unit Amal, kita perlu me’rekrut’ ahli-ahli baru yang berada di usia tadi untuk menjadi ahli Unit Amal. Ini amat penting dalam meastikan kelancaran setiap aktiviti disamping menjamin kesinambungan wadah perjuangan Islam ini. Bagaimana mungkin kita hendak meyakini kesinambungan tersebut jika ahli-ahli Unit Amal di sesuatu kawasan majoritinya berumur 40 tahun ke atas?? Tambahan lagi apabila yang terpaksa bertugas sebagai Unit Amal itu adalah terdiri daripada pimpinan utama Pemuda dan Kawasan! Ini adalah sesuatu yang perlu diubah!


Sememangnya diakui, kita bergerak diatas Islam, perjuangan Islam, jemaah Islam.. namun jangan sangka kita tidak diganggu oleh syaitan iblis dan manusia bertopengkan syaitan! Dalam era ekonomi yang semakin meruncing ini, jangan dipandang ringan permasalahan kewangan dalam kehidupan.

Alhamdulillah.. dari dahulu hingga kini, jemaah PAS diajar dan dipasak dengan ilmu dan pengetahuan Islam yang menekankan pentingnya keikhlasan dalam perjuangan. Ini sedikit sebanyak menidakkan kekurangan kewangan sebagai halangan didalam perjuangan. Inilah kesan tarbiyah yang diperintiskan oleh ulama’-ulama’ terdahulu didalam perjuangan ini. Dengan izin Allah SWT, ianya berlangsung dengan baik sehingga sekarang!


Akhirnya, sekadar ingin berkongsi pandangan dalam memartabatkan Islam di Malaysia.. dalam usaha menentang kezaliman dan kemunafikan Melayu Islam yang kini semakin jauh menyimpang dari jalan yang benar. Jika ada yang tersalah harap diampun.. Kepada Allah SWT kita kembalikan segala-galanya kerana kita sendiri PASTI akan dikembalikan kepada-Nya. Wallahua’lam


“Suburlah Hidupnya Dan Pasti Berbuah”


sunsnake


Wednesday, June 24, 2009

Berhati Terhadap Golongan Munafik!

Oleh: allahummahdina

"Kesan daripada idea kerajaan perpaduan ini saya merasakan betapa banyaknya lompang-lompang dan sifat-sifat yang jahat dalam diri para pejuang Islam. (terutamanya di alam maya ini). Semoga mereka diampuni Allah taala.

Sifat-sifat ini mesti dibuang sejauh-jauhnya. Ia mesti pula diganti secepatnya dengan golongan yang dicintai Allah taala, mereka pula mencintai Allah, mereka bersifat merendah diri terhadap orang-orang yang beriman, bersikap tegas terhadap golongan yang engkar, tidak takut celaan orang yang mencela dan berwala’kan kepada Allah, Rasul dan orang-orang yang beriman.

Suka saya membawa kisah kepada saudara pembaca akan kisah Hadith el Ifki. Kisah ini mengesahkan Saidatuna Aishah ra pernah dituduh melakukan kerja jahat (berzina). Pasti tuduhan ini lebih besar daripada tuduhan yang dilemparkan ke atas kawan kita ini. Sehinggakan Rasulullah saw tak tahu bagaimana mahu bertindak. Sampaikan para sahabat hampir berperang kerana isu ini (macam kita hampir berperang) kalaulah bukan Rasulullah saw yang mendamaikan mereka.

Rasulullah pula tidak lagi mempertahankan Aishah ra. (macam kawan kita ini tiada siapa yang mahu pertahankannya.. sungguh sebak hati ini bila mengenangkannya betapa semangat persaudaraan terutamanya di kalangan pimpinan PAS sangat lemah) Katanya saw, “kalau kamu suci kamu akan disucikan oleh Allah, kalau kamu bertaubat Allah akan menerima taubat kamu”. Aishah menangis sampai tiada lagi air matanya. Kata Aishah ra, “kalaulah aku mengaku berzina kamu semua pasti mempercayainya, kalau aku tidak mengaku -dan Allah Maha Mengetahui bahawa aku bersih daripada zina- pasti kamu tidak akan mempercayainya.

(kawan kita sampai menyembunyikan diri). Ia betul-betul seperti ia berlaku pada kawan kita ini. Walaupun berkali-kali menafikannya tiada orang mahu percayakannya. Kalau beliau mengakuinya berlari-larilah mereka mempercayainya pula. Menepati apa yang disabdakan Rasulullah saw di akhir zaman ini “orang-orang yang benar dikatakan bohong dan orang-orang yang bohong dikatakan benar”. Sehinggakan orang yang sepatutnya membelanya tidak lagi membelanya kerana api fitnah sudah yang ditiupkan oleh para munafik sudah berkembang dan membiak dalam diri.

Kerja meniupkan api fitnah ini pastinya dilakukan oleh para munafik yang diketuai oleh abdullah bin Ubai bin Salul. Mereka amat suka cerita fitnah ini tersebar dalam saf orang Islam. Ini sifat utama mereka. Sahabat pun mempercayainya juga??. Lebih sedih lagi Suaminya yang tercinta juga seakan-akan mempercayai berita jahat ini. Samalah juga kerja-kerja para munafik di zaman kini. Kerjanya hanyalah menyebarkan api fitnah untuk melemahkan saf muslimin. Mereka amat menyukai kerja ini. Mereka pasti mempunyai agenda-agenda tersembunyi. Bahkan mereka sebenarnya juga amat suka menyebarkan berita palsu bagi memperondak-perandakan saf muslimin.

Di zaman sekarang ini ia dimarakkan lagi oleh web-web dan blogger-blogger munafik. Mereka mendakwa merekalah orang-orang PAS tapi kerja mereka Tuhan sahajalah yang tahu betapa jahatnya kerja dan hati mereka. Hati-hati mereka penuh dengan hasad dengki dan sakit hati terhadap para pejuang Islam. Malangnya mereka yang bergelar pemimpin? turut menari menyemarakkan lagi api fitnah ini.

Oleh itu kita mesti sentiasa tidak mempercayai cerita-cerita mereka sehinggalah kita mendapati bukti-bukti yang sahih atau saksi-saksi yang adil.

Kepada kawan saya itu pada pandangan saya (wallaua’lam) dugaan ini adalah untuk menguatkan jiwa dan diri saudara secukupnya. Sehingga saudara mampu mengepalai obor Islam. Bersangka baiklah dengan Allah taala.

Dua perkara yang sangat tidak dihayati oleh para pendokong PAS daripada api fitnah ini ialah satunya mempercayai berita-berita orang yang fasik tanpa menyiasatnya terlebih dahulu. Keduanya sangat tidak thiqah dan wala’ sedangkan ianya adalah rukun dalam jamaah Islam.

إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

Sesungguhnya orang-orang yang suka meyebarkan tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian).

Wassalam.

amintahar.wordpress

Seorang lagi bekas perasuah UMNO takut kepada Anwar Ibrahim!


Oleh: WFAUZDIN NS

MANTAN MB Negeri Sembilan yang comel tapi kurang tinggi dan pernah didapati bersalah oleh Lembaga Disiplin Umno atas kesalahan rasuah politik wang, Tan Sri Isa Samad mengeluarkan kenyataan membidas Pas kerana kononnya Pas terlalu takut dengan DS Anwar. Kenyataan beliau itu disiarkan di dalam Sinar Harian hari ini. Isa Samad veteren Umno yang telah pupus pengaruh itu menyebut bahawa Mesyuarat PR yangmembincangkan isu Kerajaan Perpaduan baru-baru ini diPengerusikan oleh DS Anwar, justeru itu katanya Pas takut untuk membantah apa jua keputusan DS Anwar.

Ternyata mantan perasuah Umno tersebut masih bermimpi dan menyangkakan bahawa setiap mesyuarat di dalam PR sama seperti mesyuarat `Burung Belatuk' di dalam Umno/Bn. Jika di dalam Umno/Bn, Presiden Umno atau Pengerusi Bn baru terbatuk sahaja, maka semua pemimpin yang hadir bingkas mengangkat tangan tanda bersetuju. Ini semua adalah pengalaman buat Isa Samad sewaktu beliau di dalam kabinet dahulu sebab itulah beliau menjangkakan semua parti sama dengan perangai Umno/Bn. Hakikatnya, betapa sakit hati dan jiwanya Umno apabila muslihat untuk memerangkap Pas dan PR atas isu Kerajaan Perpaduan ini mudah dapat dibaca oleh pimpinan PR. Lagi pun, kenyataan orang yang tidak bermoral yang pernah disabitkan dengan rasuah seperti Isa Samad ini boleh dipercayai?

Saya tertarik dengan ceramah Tuan Guru Nik Aziz baru-baru ini di Manek Urai yang menganggap Umno sekarang seperti orang sedang `kebulur' (lapar). Apabila orang sedang lapar teramat sangat, mereka akan minta makanan untuk dimakan hatta nasi sejuk, makanan basi dan berulat sekalipun. PR telah mengambil keputusan untuk tidak melayan orang-orang sedemikian kerana sejarah telah membuktikan bahawa apabila mereka sudah kenyang dan mendapat tenaga semula, sipemberi makan ini akan ditentangnya. Mursyidul Am Pas juga menarik perhatian kita dengan perumpamaan Umno ini seperti `kereta buruk' yang sudah rosak di tengah jalan. Mereka amat gembira jika kita beramai-ramai menolak kereta buruk tersebut, tetapi apabila kereta itu mulai hidup, mereka akan pecut lari dan kita yang menolaknya ditinggalkan dan mendapat bau asapnya sahaja. Itulah Umno yang Isa Samad lebih maklum lagi akan tabiat parti Melayu tersebut.

Dakwaan Isa Samad bahawa Pas takut berdepan dengan DS Anwar adalah dakwaan orang yang pendek akal kebetulan pendek fizikalnya. Pas sebuah parti yang besar dan berpengaruh bahkan lebih berpengalaman dari PKR yang dipimpin oleh DS Anwar. Sepanjang Pas bersama PR, tidak pernah sekali pun DS Anwar menyentuh atau mengarahkan Pas untuk menarik dasar-dasar Islam yang dibawa oleh Pas malah turut disokong oleh DS Anwar. Jika benar Pas takut kepada DS Anwar, sudah tentu Pas telah menarik balik beberapa dasar Islamnya yang kadangkala dipertikaikan oleh DAP sekutu PR sendiri. Sehingga kini, dasar Pas tetap sama cuma pendekatan sudah tentunya berbeza. Pendekatan yang bijak dari Pas kini dapat dilihat kesannya di mana Pas mulai mendapat pengaruh luar biasa dari rakyat khususnya dari orang-orang bukan Islam. Inilah yang paling ditakuti oleh Umno, sebab itulah Umno sentiasa mencari jalan untuk memecah belahkan PR.

Isa Samad juga menuduh Pas sentiasa mencari jalan mencari kesalahan Umno. Sayugia diingatkan kepada Isa Samad, pada ketika ini tidak perlu lagi Pas atau sesiapa pun untuk mencari kesalahan Umno kerana kesalahan Umno terlalu banyak dalam berbagai aspek dan ianya dilihat secara terbuka oleh rakyat tanpa perlu dicari lagi. Dalam aspek ekonomi, sosial, ugama, pendidikan, perundangan, rasuah dan bermacam-macam lagi kini terserlah di mata masyarakat dan Umno tidak mampu untuk berlindung lagi atas kelemahan mereka.

Isa Samad harus sedar, zaman sudah berubah bukan lagi di zaman Almarhum Tun Ghafar Baba yang pada ketika itu Isa Samad agak releven untuk berpolitik sedemikian. Rakyat di Negeri Sembilan sendiri pun sudah mula tidak memperdulikan Isa Samad dan mereka kini mula melihat PR sebagai `kerajaan menunggu' di Negeri Sembilan. Lebih wajar dan bijak jika Isa Samad kembali ke Negeri Sembilan dan perbetulkan tingkah laku MB Negeri Sembilan sekarang yang kelihatan semakin celaru. Tetapi adakah MB Negeri Sembilan akan mendengar nasihat dan tunjuk ajar dari seorang bekas perasuah ini? Itu persoalannya. /wfauzdin.blogspot.com

Yuran Sekolah??? Allahuakbar!! Mana nak cekau!!

Balik dari keje belum bukak kasut, anak teman dah hulur surat.. “surat dari cikgu” katanya…

Pulak? Ada mesyuarat PIBG ke?? Baru lagi rasanya..

Allah! Rupa-rupanya surat minta bayar yuran sekolah yang ditangguhkan hari tu!!

Dekat-dekat RM100 lebih gak nak kena bayor dalam masa terdekat nih!

Ya Allah.. bantulah aku nak cari duit sebanyak tu..

idak nanti mau malu anakku di sekolah nanti bila cikgu asyik tanya depan budak-budak!


sila klik gambar untuk besarkan..


























Kejap tadi dok surf internet time rehat kul 4pm terjumpa pulak artike ini!

KUALA LUMPUR, June 24 — Azmin Ali demanded in Parliament today a full disclosure of the deal offered to former Ferrari Formula One team boss Datuk Seri Jean Todt for becoming Malaysia’s tourism ambassador.

The Gombak MP alleged that Todt’s annual fees amounted to RM593,400 while he was also paid RM388,000 for his holidays in Malaysia.

Azmin also wanted to know the land premium which had been offered to Todt and his Malaysian fiancée Michelle Yeoh when they built their home in Pulau Besar near Kuala Terengganu.

Todt was given approval this year to participate in the Malaysia My Second Home programme which allows him to buy property and live in Malaysia.

He was also appointed Malaysia’s tourism ambassador, and has pledged to organise familiarisation tours and tap into his wide network of contacts to help promote the country as a tourism destination.

Azmin caused a stir when he raised the issue in a supplementary question where he asked why the government was spending so much money on Todt to promote Malaysia when Tourism Malaysia had offices around the world for the same purpose.

However, Deputy Tourism Minister Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Taib refused to answer the question, saying it had nothing to do with the original question.

At a press conference at the Parliament lobby later, Azmin said the RM593,400 being paid to Todt was for attending a minimum of two international missions to promote Malaysia overseas and two international events in Malaysia in a year.

The cost included travel overseas and to Malaysia, expenditure, tips and miscellaneous cost.

Included in the cost for Todt holiday’s in Malaysia are RM240,000 for international flights, RM16,000 for domestic flights and RM60,000 for miscellaneous cost.

Azmin said he had documents to prove the government had offer land on Pulau Besar to Todt as part of the deal.

He refused to disclose if Todt paid for the land on the island or if it was offered free or at a discount and how large it was.

“I will wait for the government to make a full disclosure before revealing further details.” he said

Source : The Malaysian Insider

Allahuakbar! alangkah indahnya jika duit sebanyak itu boleh dijimat untuk bantu ibubapa di Malaysia menjelaskan yuran sekolah! Bersekolah adalah keperluan bukan kehendak! Inilah Malaysia dibawah pemerintahan 'Pejuang Bangsa Melayu-UMNO'..

Alhamdulillah.. mungkin teman mampu untuk menyelesaikan yuran tersebut namun bagaimana yang lain? yang gaji sebulan pun tak sampai RM800??


Hanya Allah yang tahu...


Related Posts with Thumbnails