Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    10 years ago

Wednesday, March 18, 2009

Earth Hour - 28 Mac 2009 @ 8.30PM


Malaysia secara rasmi telah menyertai kempen "Earth Hour 2009" yang akan diadakan serentak di seluruh dunia pada 28 Mac 2009 ini. Tujuan kempen ini diadakan adalah untuk memupuk kesedaran terhadap alam sekitar dan isu pemanasan global yang semakin parah.

"Earth Hour" adalah sebahagian daripada aktiviti sempena Hari Bumi (Earth Day) yang disambut pada 22 April setiap tahun, semenjak 1970. Sempena "Earth Hour", kesemua peserta dari negara yang menyertai akan menghentikan penggunaan elektrik selama sejam bertujuan untuk memberi kesedaran tentang isu pemanasan global.

"Earth Hour" bermula di bandaraya Sydney pada 2007 apabila sejumlah 2.2 juta buah rumah dan premis perniagaan telah memadamkan lampu selama sejam. Kemudian, pada 2008 kempen ini mula diterima ramai apabila 50 juta orang diseluruh dunia menyertainya.

Jadi, sebagai rakyat Malaysia yang prihatin dan cintakan alam sekitar, sertailah kempen ini dan padamkan lampu di kediaman anda selama sejam pada 28 Mac ini tepat jam 8.30 malam. Bandaraya Kuala Lumpur terlibat secara rasmi dalam kempen ini dan kesemua lampu di KL akan dimatikan serentak tepat jam 8.30 Malam selama sejam. hampir kesemua premis perniagaan termasuk rangkaian hotel akan mematikan lampu di premis mereka dalam temph sejam. Ini termasuklah menara Kuala Lumpur yang akan turut bergelap.

Rakyat Malaysia di lokasi-lokasi lain juga digalakkan untuk menyertai kempen kesedaran untuk bumi ini. Marilah kita sama-sama menyertai penduduk dunia dari 1429 buah bandaraya di 80 buah negara demi untuk kesinambungan generasi akan datang.

Log on to www.earthhour.org/malaysia or search for Earth Hour Malaysia on Facebook to learn more about the event, ways of reducing your carbon footprint and more!


http://atehfaisal.blogspot.com/

No comments:

Related Posts with Thumbnails