Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    10 years ago

Tuesday, March 24, 2009

Nizar, calon kita di Bukit Gantang!



PAS memilih Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin sebagai calonnya untuk bertanding dalam pilihanraya kecil Parlimen Bukit Gantang.

Pengumuman tersebut telah dibuat malam tadi.

Menteri Besar Pakatan Rakyat itu akan berdepan dengan calon BN Ismail Saffian, 49.

Ismail yang juga bekas ketua penerangan Umno bahagian, berasal dari Kampung Kubu, Bukit Gantang.

Pilihanraya kecil Parlimen Bukit Gantang diadakan berikutan kematian penyandang Roslan Shahrom daripada PAS pada 9 Februari lalu.

Penamaan calon akan berlangsung pada 29 Mac dan pengundian 7 April depan.

Nizar adalah antara beberapa nama disebut-sebut akan dipilih oleh pucuk pimpinan parti tersebut bertanding dalam pilihanraya kecil berkenaan. Parti itu yakin akan mengekalkan kerusi tersebut, terutama di tengah-tengah krisis politik yang melanda Perak selepas kerajaan BN mengambil alih pentadbiran negeri tersebut.

Dalam pilihanraya umum lalu, Roslan merampas kubu kuat BN itu dengan menewaskan Bendahari Umno Datuk Seri Azim Mohd Zabidi dan calon Bebas, M Morgan, dengan majoriti 1,566 undi.

Parlimen itu mempunyai 55,471 pengundi yang terdiri daripada 63.48 peratus pengundi Melayu, 26.77 peratus pengundi Cina, 9.71 peratus pengundi India dan lain-lain pengundi 0.4 peratus.

Terdapat tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di parlimen itu iaitu Changkat Jering, Trong dan Kuala Sepetang. Dalam pilihanraya umum lalu, BN menang di Trong manakala dua l
agi dimenangi Parti Keadilan Rakyat.

moderator

Nampaknya doa sebahagian rakyat yang ingin melihat DS Ir Nizar menjadi calon termakbul jua akhirnya.. Mungkinkah ini satu strategi politik? atau untuk me'meluh'kan dahi Najib? sememangnya diyakini bahawa UMNO@BN tidak akan menyangka bahawa PAS akan mencalonkan Nizar kerana sedari awal lagi Tn. Guru Nik Aziz telah menyatakan pendapatnya iaitu tidak bersetuju untuk Nizar menjadi calon. Inilah yang dinamakan kebijaksanaan ulama dalam kepimpinan politik! Bagaimanapun kita harus berhati-hati dengan permainan kotor BN@UMNO yang pastinya takkan mudah menyerahkan maruah bakal PM mereka!

No comments:

Related Posts with Thumbnails