Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    10 years ago

Monday, April 13, 2009

Catatan Pengalaman.. Petugas di Trong Barat..


PRK Bkt Gantang mungkin tersendiri
dan hebatnya kenangan yg terpalit dikepala. Post kami Kg Salak Baru (UPU Trong Barat) pengundi Melayu 100%. Kerja apa tak tau tapi seorg timb ameno caw yg aku dok borak masa kat surau,dia ni kerja bakar kayu bakau buat arang di Kuala Trong.Asal dari Kuala Sepetang. Nampak susah depa ni.Dok kat situ 30 tahun tapi tak dapat geran tanah lg. Tapi timb ameno caw ni masih yakin Be End akan bagi segalanya (woi payah nak dapat org penyabor mcm ni,30 tahun). Masa aku borak ngan dia tu dia baru lepas bancuh air kat surau ngan budak2 sekolah @ tak abis sekolah pakai baju Be End. Sblm tu org dah azan tapi dia tak pi sembahyang pun.Bila dia tak sembahyang tu yg aku borak ngan dia.Aku jamak,org luar…

Kat surau kiri-kanan rumah org-org ameno. Betui2 depan surau rumah ketua pemuda caw. Surau cukup cantik dan selesa.Dirasmikan oleh Dato Fadhil Che Wan,bekas timb menteri dan ahli parlimen situ sewaktu waktu dahulu. Itulah kalau dah ameno (pengalaman kedua slps SKC,H/Bernam),walaupun surau indah tapi tak dikunjungi,maghrib pun tarak apa lg subuh mmg ghuyub! Yg ada sorang jer mamat yg tukang azan. Kpg tu mmg pior ameno dan inilah cabaran kami. Takpa laaa ameno kuat sbb melayu ngong,melayu ngong sbb tak cari ilmu..50 tahun ameno tipu melayu bro,bukan sikit tahun tu…

Taklimat awal kat MTD yg cukup jauh nak sampai pada malam pilihanraya. Masa taklimat aku baring sampai tertido atas karpet surau tu.Itula tempat yg nyaman aku jumpa setelah landing di Kg Salak. Hari pengundian tugas kami jaga keselamatan unit amal,(amik ko Abu nak vest sgt) .

Tempat ni depan sekolah Temelok ka? ‘panas’ sbb dia kuat. Mmg panas sbb jentera dia lebih kuat pd awal pagi lagi.Mulut depa dari tudung merah,tudung pink, beruk KJ (rujuk Pemuda be End laa) ckp kurang ajor dgn selingan aksi lucah tunjuk pungkok Aku dah mengadu pd Zali aku nak tukaq baju sbb aku nak lead jd tukang sorak pulak tapi tak dibenarkan.Hari makin panas hati pun makin panas.Aku dah start bukak mulut. ‘Woi, 50 tahun ameno tipu Melayu, ameno gadai tanah melayu,ameno bagi Singapore kat cina,bagi gunung kat cina,bagi Langkawi kat cina,bagi pangkor kat cina,melayu bodoh! Aku sokong Dap sbb Dap tolong melayu ameno bunuh melayu.Anak melayu tak cerodik sokong ameno,anak melayu bijak sokong Pas’. Geng tudung merah dah serang aku,start maki apa-apa tah.Aku terus tibai. Geng beruk KJ cuba mai kat aku tapi depa patah balik…ayo takut ka? Pendi mai kata elok hang bukak baju petugas amal tapi…

Akhirnya jd gaduh bila Nasa cendol petugas amal dah kena gasak dgn beruk KJ. Polis dtg lerai. Pasukan sorak PR makin lama makin kuat bila ramai org dah start turun tapi depa pun lebih besar jumlahnya.Kurang ajor betui depa ni, ayat lazim dari tudung pink ngan beruk KJ ialah, pengkianat,anjing,boneka cina, b*t*h siap baling objek2 pada kete PR yang lalu lalang.

Sudahnya gaduh lagi. Budak yg kurang ajor itu akhirnya dipayung dgn payung oleh seorg pakcik sampai patah dua.KAH KAH KAH nasib ko baik polis campur tangan dan dah start keluar cota. Aku tak sempat nak lepuk budak tu sbb polis dah pegang.Kalu tidak mmg kena sbb penumbuk aku dh dekat sgt.Bila jd camni tak jd nak bukak vest amal

FRU ambik alih pot sorak.Semua reda dan balik bangsal pi makan/sembahyang. Geng Be End yang tak puas hati masih tunggu.Pot sorak Pas kosong.Segan tengok kosong,aku pi jugak kibar bendera sorang2,tak putus2 aku baca ayat kursi supaya puak ni mendapat pengajaran kali ni.Kete PR yg lalu-lalang tentu pelik tgk apasal aku sorang jer kibar bendera dgn semangat ni,depa tunjuk tanda baguih kat aku. Jam 230 ptg sikit2 geng sorak Pas mai balik. Aku pi bangsal rehat. Tak lama tu dengar kecoh sampai FRU pun turun balik.Aku pi tengok,La rupa-rupanya beruk KJ ramai2 maki hamun seorg pakcik Pas. Utk elak aib pakcik tu,secara spontan 4 ~5 org dari kami sorak balik dgn melodi lagu ‘ipoh mali’. Tergiang2 lagi bunyi lirik tu….

‘calon BN,calon BN,calon BN pegi danok..

pegi danok,pegi danok,pegi danok buat apa???

buat apa,buat apa,buat apa,buat apa..

buat apa,buat apa,buat apa, buat itu…

buat itu,buat itu,buat itu,buat itu….

buat itu,buat itu,calon BN buat itu….’

Byk sgt lirik spontan yg kami nyanyi sampai tudung pink,tudung merah,beruk KJ tak boleh nak saing lagi. Haiyoo siap semua pakat2 tengok sampai ada yg rekod…KAH KAH

Aku blah dari situ jam 4 ptg sbb dah janji member nak amik aku hantar balik ke markas asal,sbb moto aku ada kat sana.Dengar cerite pas tu Muhyidin turun sampai jem jalan tu. Dengar cerite jugak bila sampai jam 5 budak2 Pas,unit amal pi salam ngan polis dan geng2 ameno.

Lepas jamak,aku blah naik moto dari Trong ke Kuala Kangsar. Hujan sepanjang2 jalan,tiap2 pos jalan jem,semua kete dok usung bendera Pas.Rasanya menang kot pasal aku pun target 50-50 jer.

K,PRK Bkt Gantang jauh lebih teruja dari PRK K.Trengganu hari tu.SMS berderet2 masuk dok tanya sapa menang,aku tak larat nak pikir lg dgn baju basah,kepala berdenggung,tido tak cukupnya…cukup la selipat kenangan ketika aku mengulo bertembung ngan geng Dr Mariah. Naik segan bila Dr Mariah jerit ‘macam kenal jer’. Ayoyo hari tu jumpa tgh pekena ABC,kali ni pun sama..patut kenal sangat- bangat???


MB NIzar Idola aku,aku harap dia bakal PM lak! Istimewanya anak Perak ni setelah aku mengikuti dari dekat drama penderhakaan ini! Tiap kali aku bukak blog,aku vote dia supaya nama dia naik jd calon Bkt Gantang.

p/s ; gambo2 takleh tunjuk sbb nanti pecah perahu,ramai yg cuti guna alasan apa2,rupanya nak turun Bkt Gantang.

Catatan:

sembah_derhaka

1.45 am,10 Apr 2009

No comments:

Related Posts with Thumbnails