Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    10 years ago

Friday, February 27, 2009

Istilah Allah: Majlis gereja bantah KDN kenakan syarat baru


Istilah Allah: Majlis gereja bantah KDN kenakan syarat baru Feb 27, 09 12:08pm Majlis Gereja Malaysia (CCM) membantah syarat tambahan yang dikenakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) sewaktu membenarkan penggunaan Allah dalam sebarang penerbitan agama tersebut.

"Syarat ini tidak adil dan satu bentuk larangan yang tidak perlu dalam pengamalan agama Kristian di negara ini," kata setiausaha agung majlis tersebut, Dr Hermen Shastri hari ini.

"Memperkenalkan syarat-syarat itu sebagai prasyarat untuk menggunakan perkataan-perkataan tersebut (seperti Allah, Kaabah, Baitullah dan solat) masih satu bentuk penghadan terhadap kebebasan beragama seperti tlah dijamin pada Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan.

"Keadaan ini tidak boleh diterima."

Beliau mengulas langkah terbaru kementerian itu yang mengenakan syarat label "Untuk Penganut Kristian Sahaja" di semua penerbitan yang menggunakan nama Allah.

Label tersebut - bersaiz 16 jenis fon Arial berhuruf tebal - hendaklah dipaparkan di muka depan penerbitan Kristian seperti arahan KDN menurut Seksyen 22(1)(c) Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Arahan yang dikeluarkan 21 Januari lalu itu berkuatkuasa mulai 16 Februari, kata Dr Hermen lagi.

KDN sejak penghujung 2007 mengharamkan penggunaan istilah Allah dalam mingguan Katolik, The Herald sehingga memaksa penerbitan itu menyeret kontroversi tersebut ke mahkamah.

Kes saman akhbar tersebut terhadap kerajaan akan disebut hari ini.

Dalam kenyataannya hari ini, CCM juga mempertikaikan tindakan KDN yang hanya melarang penganut Kristian, walhal penganut agama Sikh juga turut menggunakan perkataan Allah dalam kitab-kitab sucinya.

Dr Hermen juga menyatakan rasa kesal apabila kerajaan tidak mengajak majlis itu mengadakan perbincangan sebelum memperkenalkan arahan terbaru itu.

CCM bagaimanapun berterimakasih kepada KDN kerana telah membenarkan perkataan Allah digunapakai untuk penerbitan selain Islam.

Ulasan Moderator

maka benarlah dakwaan Zulkifli Nordin bahawa golongan kafir ini akan mempergunakan sebaik-baiknya akan kelemahan yang terdapat didalam perlembagaan negara..
Mereka kembali merujuk Perkara 11 dalam Perlembagaan negara yang menyatakan kebebasan beragama di Malaysia!!!
Kemana agaknya arah umat Islam Malaysia kini dan akan datang???

No comments:

Related Posts with Thumbnails