Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    10 years ago

Monday, October 12, 2009

Melayu tak sedia meninggalkan bantal busuk bernama Umno

Melayu tak sedia meninggalkan bantal busuk bernama Umno
Nampaknya orang Melayu masih belum sedia melepaskan bantal busuknya yang bernama Umno selepas parti itu menang besar di Bagan Pinang dalam pilihan raya kecil Dun itu 11 Oktober lalu. Malah dengan kemenangan Umno dengan majoriti lebih 5,000 undi, kesetiaan mereka masih berpihak kepada Si Tuah yang taat membabi-buta.

Orang Melayu terlalu bergantung kepada perkara disanjungnya, dalam kes ini Umno yang telah menghuni dalam diri mereka sejak penubuhan parti itu sebelum merdeka sehingga negara sudah 52 tahun bebas daripada cengkaman penjajah.

Mengkaji kecenderungan sesetengah kanak-kanak kepada bantal busuk (dalam kes ini Umno) mungkin dapat melerai persoalan bersediakah orang Melayu meninggalkan Umno dalam menghadapi zaman baru yang lebih mencabar.

Jika sesetengah kanak-kanak tidak lekang dengan bantal busuknya, demikian juga orang Melayu, tidak selesa untuk meneruskan kehidupan tanpa pegangannya.

Daripada zaman kecilnya sehinggalah hampir ke liang lahad, sebahagian Melayu memerlukan wira, idola, tokoh, legenda dan ikon semasa (termasuklah Umno) untuk dijadikan dahan, tempat berpahut sama seperti seorang kanak-kanak mendambakan bantal busuknya.

Hang Tuah adalah antara idola dan ikon Melayu. Sama ada dia benar-benar wujud atau tidak, Hang Tuah tetap membawa kehebatan dan keperkasaan Melayu yang juga mahu dikaitkan dengan keturunan Iskandar Zulkarnain yang turun di Bukit Seguntang Mahameru.

Zaman berubah, sepanjang sejarahnya, Melayu berusaha mendekatkan diri dengan idolanya. Idola Melayu turut berubah daripada Hang Tuah yang digambarkan sentiasa berkeris kepada 'pahlawan' Melayu berkot dan bertali leher atau sesekali berpakaian Melayu seperti Dr Mahathir Mohamad.

Melayu baru adalah jelmaan Melayu lama. Ia tidak berubah sepenuhnya kerana sebahagian ciri, sifat dan sikapnya masih kekal. Ia masih mengekalkan pemujaan idola Hang Tuahnya (perhatikan bagaimana Melayu baru tetap bangga dengan keris seperti yang dipertunjukkan dalam perhimpunan agung sebuah parti Melayu).

Melayu baru yang mendakwa kontemporari masih mengekalkan cara hidup Melayu lama, jadi tidak hairanlah semoden mana seseorang Melayu itu, ia mengekalkan 'apa-apa yang diajarkan datuk neneknya' seperti adat bersanding, kenduri kendara dan menghidupkan budaya lama berdondang sayang, mak yong, berkuda kepang dan mendendangkan lagu unsur khurafat seperti Ulik Mayang atau Puteri Santubong.

Manusia Melayu yang bertuhankan sesama insan, harta benda, wang ringgit, pangkat, nafsu serakah dan iblis syaitan ini adalah kemuncak kepada pergantungan kepada idola seperti yang menjadi amalan sesetengah orang Melayu.

Slogan-slogan seperti 'hanya......saja mampu buat itu dan ini. Hanya ......saja yang mampu memerintah negara adalah antara manifestasi kebergantungan orang Melayu kepada idola dan pujaannya.

Slogan berbentuk indoktrinasi inilah sebahagian faktor penghalang minda Melayu untuk berkembang dan keluar daripada kepompong menyanjung idolanya sama seperti seorang kanak-kanak yang berpegang kejap kepada bantal busuknya. Sejak kecil sehingga dewasa dan seterusnya tua, kebanyakan manusia Melayu menerima apa saja yang disogokkan tanpa berusaha menyelidiki kebenaran atau hakikat sesuatu perkara itu.

Kebanyakan menggunakan alasan, 'itu adalah ajaran datuk-nenek (budaya) kita' sedangkan dalam Surah Al-Baqarah, Ayat 170, Allah SWT telah berfirman yang bermaksud: "Dan apabila dikatakan kepada mereka: 'Ikutilah apa yang telah diturunkan Allah,' mereka menjawab: '(Tidak), tetapi kami hanya mengikuti apa yang telah kami dapati dari (perbuatan) nenek moyang kami.' "(Apakah mereka akan mengikuti juga), walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui suatu apapun, dan tidak mendapat petunjuk?"

Indoktrinasi ke atas orang Melayu begitu berkesan sehingga sebahagiannya tidak bergerak akal fikiran mereka - asyik memikirkan laba dunia - dengan semata-mata berpegang kepada idola, tidak lebih daripada kanak-kanak yang mahukan bantal busuk mereka sekalipun ia hapak, busuk dan meloyakan.

Jika tiada ajakan paradigma Melayu, orang Melayu dikhuatiri akan terus kekal hanyut dengan idolanya itu tidak kira dalam apa bidang pun, sama ada politik, ekonomi, budaya dan sebagainya sekalipun parti Melayu terbesar di dunia terus bersidang saban tahun.

Selagi Melayu tidak meninggalkan slogan '......dulu, kini dan selamanya', jangan harap Melayu lama akan bertukar Melayu baru yang hidup bertunjangkan al-Quran dan hadis, bukannya kerap menghunuskan keris lama (seperti sesetengah pemimpin Umno) ke udara seperti idola lamanya, Hang Tuah!

Kebergantungan orang Melayu kepada ‘bantal busuk’ bernama Umno itu nampaknya masih kejap (berdasarkan pilihan raya kecil Dun Bagan Pinang). Orang Melayu masih tak lekang dengan idolanya, mereka mahu kekal dulu, kini dan selamanya.

Pemimpin korup: Usah biar Bagan Pinang jadi kes rujukan
 
Berdasarkan kelengkapan fizikal termasuk khemah gergasi dan lautan poster dan lambangnya di Bagan Pinang, ditambah lambakan kemewahan dan kewujudan hampir 5,000 pengundi pos, Umno-BN tidak mempunyai masalah mengekalkan kerusi Dun N31; tetapi tunggu dulu, pengundi kena ingat kemenangan itu akan menjadi ‘precedent case’ (kes rujukan) dalam memilih pemimpin termasuk dalam pilihan raya akan datang.

Apabila seorang calon bermasalah dipilih sebagai pemimpin, tidak menjadi hal pada masa depan, orang bermasalah dilantik ke jawatan tertinggi dan penting. Adalah menakutkan jika pada masa depan mereka yang telah didapati bersalah oleh lembaga tatatertib di pejabat dilantik ketua pegawai eksekutif (CEO), AJK korup menjadi pengerusi masjid, sidang bermasalah dilantik ketua kampung ataupun posmen pencen bermasalah menjadi ketua pos.

Apabila ini berlaku, bermakna sudah berlalu khianat dalam pemilihan pemimpin. Pemimpin dipilih secara sewenang-wenang tanpa mengambil kira ciri-ciri wajib dimilikinya seperti berakhlak mulia.

Hari ini begitu ramai orang menawarkan diri menjadi pemimpin sedangkan Sayidina Abu Bakar as-Siddiq ketika orang ramai mahukan beliau menjadi khalifah menggeletar tubuh badannya seraya berkata: “Taatilah kepada aku selagi aku taat kepada Allah. Sekiranya aku menyeleweng atau melanggar perintah Allah jangan taat kepada aku. Tentanglah aku sehingga aku kembali kepada hukum Allah."

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, bermaksud: “Akan datang selepasku ini pemimpin-pemimpin yang suka bercakap bohong, dan suka melakukan kezaliman; sesiapa di kalangan kamu yang membenarkan pembohongannya, dan menyokong kezalimannya, mempertahankan kezalimannya bersama kezalimannya, kau bukan umatku dan aku bukan Nabi kamu, dan kamu tidak akan layak minum air kauthar (telaga)ku.” - Riwayat At-Tarmizi Wal Hakim Wannasa'i

Tinjauan di Port Dickson dalam kesibukan menjelang pengundian 11 Oktober ini menunjukkan bahawa limpahan kemewahan dan janji-janji manis, menenggelamkan sama sekali hakikat. Orang tidak mempedulikan ciri-ciri wajib ada pada pemimpin tetapi melihat kepada apa ditawarkan, hampir semuanya membabitkan keuntungan duniawi.

Keluarga seorang pembekal ayam daging di pekan Port Dickson memberitahu penulis, permintaan terhadap ayam terlalu tinggi, terlalu banyak pihak yang mahu mengadakan jamuan ketika kempen pilihan raya ini. Mereka untung besar, itu antara nikmat pembangunan dan kemajuan yang uar-uarkan kepada rakyat.

Rakyat disuakan dengan jamuan sana sini, hadiah itu dan ini sehingga mereka terlupa atau tidak tahu langsung siapa sebenarnya yang layak dipilih pemimpin. Bagi kebanyakannya, pemimpin yang datang dengan janji-janji pembangunan itulah yang layak dipilih sedang janji musim lalu masih tidak tertunai.

Bagan Pinang sebuah perkampungan Melayu semakin ditelan arus pembangunan. Semakin banyak hotel besar dan mewah menghiasi gigi air pantainya. Ketika duduk-duduk menunggu pada sekatan jalan raya pada hari penamaan calon (3 Oktober), seorang lelaki tua bertanyakan penulis arah Hotel Selesa yang menjadi penginapannya.

Penulis menyatakan tidak tahu, tetapi ketika melalui jalan Port Dickson-Teluk Kemang, barulah terperasaan hotel besar dan hebat itu. Kagumlah penulis kepada lelaki tua yang mampu duduk di situ, demikian betapa mewahnya warga negara ini sehingga orang terlupa masalah kronik yang menimpa masyarakat, apatah lagi memilih pemimpin yang baik.

Bagan Pinang dan Port Dickson bukanlah asing kepada penulis kerana mempunyai saudara. Ketika kunjungan penulis singgah solat waktu di masjid. Jemaahnya boleh dikira dengan jari; ertinya masjid-masjidnya gagal menarik minat masyarakat.

Tetapi pada hari penamaan calon, Masjid Bagan Pinang penuh dengan jemaah. Berdasarkan pembawaan mereka, dapat dikenali mereka orang luar dan daripada kumpulan mana. Di masjid ini penulis ketemui mantan Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Dr Rosli Yaakob yang apabila ditanya akan harapan PAS berkata: “Insya-Allah dan insya-Allah Negeri Sembilan akan ditawan apabila Den balik dari Bangladesh nanti!”

 

Sumber - email



 

No comments:

Related Posts with Thumbnails