Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    10 years ago

Monday, October 12, 2009

Pemuda Umno jadi 'Beruk' Demokrasi!

Ini pengalaman Ahli Parlimen PAS sendiri!!

Yang bukan ahli parlimen macam teman lagi teruk la..

Siap kena hambat dengan parang lagi!! Melayu… melayu..

Inilah melayu UMNO.. hina di’UMNO’kan oleh melayu sendiri!

Sunsnake 12.10.2009

Oleh Mujahid Yusof

Selama 5 hari berkempen di Bagan Pinang banyak pengalaman baru yang ditempuh, kalau di Permatang Pasir keadaannya agak berbeza kerana kita mempertahankan kerusi kita, tetapi di Bagan Pinang kali ini kita berada dalam keadaan menyerang untuk merampas kerusi dari BN. Dalam dua-dua keadaan pihak masing-masing berada dalam keadaan tertekan untuk merampas dan untuk mengekalkan kemenangan

Dalam pemerhatian saya hari pertama hingga ketiga kempen keadaan, masih tenang dan terkawal, namun setelah masuk hari ke 4 hingga sekarang suasana sudah mula nampak berbeza. Khususnya bagi Umno, jentera mereka dan ahli mereka dilihat begitu terdesak dengan asakan kempen PAS dan Pakatan yang mengambil pendekatan ?touching? melalui ziarah rumah ke rumah.

Ceramah PAS sememangnya ditujukan kepada penduduk setempat, sebab itu kehadiran tidak begitu ramai kecuali ceramah besar yang dihadiri oleh pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat. Tetapi pendekatan PAS setelah beberapa hari berkempen memperlihatkan keberkesanan dari sudut risalah PAS dapat sampai kepada pengundi.

Saya mengatakan Umno terdesak kerana masuk hari ke 4 gerak kempen PAS diganggu oleh Pemuda Umno dengan cara yang ?ganas? malah beberapa petugas PAS telah dicederakan dalam dua insiden yang saya sendiri berada berada semasa kejadian.

Insiden provokosi dari Pemuda Umno bermula di UPU Bagan Pinang khusus di taman Abdul Samad. Taman ini dikatakan kubu kuat Umno di manapada 7/10 semasa ahli Parlimen PAS mengadakan program angkat di UPU tersebut, kami telah dihalang untuk mengadakan majlis Hi tea dan sebelumnya dihalang untuk mengadakan program klinik perubatan Islam.

(Gambar:Mata Bob masih bengkak selepas tiga hari menjadi mangsa keganasan Bagan Pinang)

Dalam insiden pukul 3.00 petang itu kononnya penduduk setempat tidak setuju PAS mengadakan program di atas kawasan yang didakwa milik ?yayasan? 2 Kanopi yang disediakan diminta untuk ditanggalkan. Provokosi Pemuda Umno sebelumnya menyaksikan dua petugas kita dibelasah kononnya menyerang Pemuda Umno, sedangkan maklumat yang saya dapat ialah Pemuda Umno dengan begitu biadap menghemburkan kata-kata kesat sambil memukul kepala seorang pemuda PAS tempatan.

Marah dengan sikap biadap Pemuda Umno dia memarahi mereka dan kerana itu budak PAS ini dipukul. Sejurus itu dia memanggil abangnya untuk membela. Apabila abang budak PAS ini datang dia terus mencabar siap yang telah ?sekeh? kepala adik dia dan memukul, lalu abang budak PAS ini menumbuk Pemuda Umno yang bilangan mereka seramai 100 orang lebih. Pembaca boleh bayangkan bagaimana kemudiannya abang budak PAS ini dibelasah sehingga di bawa lari dia lintang pukang oleh petugas PAS.

Saya kebetulan ada di situ, mengejar budak Umno yang tak puas hati mengejar untuk belasah terus budak PAS untuk setel masalah. Saya merayu kepada Pemuda Umno sudahlah dari terus membelasah budak ini dan saya bagi jaminan akan setel masalah ini. Sampai di tempat hi tea lebih kurang 300 meter dari aksi kejar mengejar, gerombolan Pemuda Umno semakin ramai sehingga mencecah 200 orang lebih. Wakil rakyat Pas yang ada selain saya ialah Datuk Kamarudin Jaafar, Datuk Mahfuz, Dr Hatta, Khalid Samad dan ustazah Zailah.

(Gambar:Selepas dipukul, Bob berjaya dibawa lari oleh penyokong PAS)

Suasana tegang

Kami dikelilingi oleh Pemuda Umno dengan maki hamun ejekan dan ada yang memijak gambar Tok Guru sambil berteriak ?sini bukan Kelantan, sini NS jangan buat samseng, baliklah!? Unit Kawalan dari PAS Kelantan sampai, tetapi bilangan mereka hanya sekitar 10 orang, jadi semua orang PAS termasuk kami hanya sekitar 30 orang sahaja. Biadabnya Pemuda Umno sambil maki hamun mereka cuba merobohkan kanopi kami.

Saya memberitahu kepada mereka biarkan kami adakan program, kalau mereka tak suka jangan ganggu majlis kami, tapi mereka mendakwa tanah ini, tuannya tidak mengizinkan, apabila ditanya siapa tuannya mereka kata yayasan. Entah Yayasan apa saya pun tidak tahu. Kami bercadang untuk kekal disitu walaupun kanopi kami mahu dirobohkan, tetapi kehadiran pemuda Umno yang saya lihat sudah tidak dapat dikawal lagi dikhuatiri boleh menimbulkan keadaan yang tidak diingini.

Saya sempat memberitahu Pemuda Umno yang mata mereka nampak merah menyala malah ada yang betul-betul dilihat tidak terkawal lagi dengan maki hamun dan hemburan kata-kata nista kepada PAS, "Inikan pilihanraya kecil, biasalah setiap parti buat program, sepatutnya kita biarkan program parti lain berjalan kalau kita rasa ini kubu kuat kita dan kita tak perlu bimbang". Kata-kata saya hanya disambut dengan ejeken dan sorakan menghina, lalu Dr Hatta menarik tangan saya dan membisik "eloklah kita beredar, ini macam tak boleh control dah" Kami pun meninggalkan tempat itu dan kemudian beredar sambil diejek dan dan diboo oleh Pemuda Umno.

Kami mengambil keputusan untuk teruskan program dengan ziarah rumah ke rumah dan Alhamdulillah mendapat sambutan menggalakkan malah ada yang simpati dengan insiden yang berlaku.

Pada hari Khamis esoknya kami meneruskan ziarah bersama Yb Zailah dan terbukti bahawa insiden di padang itu sebagai provokosi Umno supaya menghalang kami menziarahi pengundi, tetapi dari ziarah yang kami lakukan hampir 80% pengundi di Taman kononnya ?kaw? Umno sebenarnya menyantuni kedatangan kami dan ramai yang bersetuju untuk menyokong calon PAS sambil berbisik:

(Gambar:Calon PAS dan Umno di Bagan Pinang)

"YB fahamlah keadaan di sini, mereka ini tak boleh tengok kami sokong PAS, tapi jangan risau kami boleh beri undi kali ini, kami pun dah bosan."

Apabila diberitahu insiden provokosi Umno tempoh hari mereka terus bersimpati dengan Pas. Agak memeranjatkan kami kerana menyangka cara provokosi dibuat membayangkan PAS tak ada peluang hatta menziarahi pengundi, tetapi respons yang kami terima cukup berbeza.

Rumusannya, Umno semacam terdesak apabila melihat asakan kempen Pas yang menyantuni pengundi dengan cara yang merayu simpati, dan tema kempen yang paling digeruni oleh Umno ialah ?tolak calon rasuah? Pengundi India dan Cina lebih terbuka sokongannya kepada PAS dan itu juga menekankan gerak kerja Umno yang terdesak untuk meraih undi Melayu dan undi sandaran mereka iaitu undi Pos dari tentera dan polis di mana bilangannya hampir 4000 lebih.

Ada orang bertanya kepada saya bagaimanakah peluang? Saya menjawab, sukar dan tugasnya mendaki, namun tiada yang mustahil, khususnya Umno kini terdesak dan Najib pun akur menang sikit pun jadilah.

No comments:

Related Posts with Thumbnails