Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    10 years ago

Tuesday, July 28, 2009

Analisis hadiah 100 hari Najib buat rakyat 'terchenta'!

Penulis menyambut baik hadiah yang dinyatakan Perdana Menteri kita, Najib Tun Razak sempena 100 hari memerintah sebagai seorang Perdana Menteri. Penulis ingin menyentuh sedikit mengenai salah satu dari hadiah yang diberikan beliau kepada rakyat. Katanya hadiah kepada rakyat bukan? Mari kita lihat berapa jelasnya maksud hadiah kepada rakyat di matanya.

"Kadar tol diberi diskaun 20 peratus untuk pengguna yang berulang alik ke tempat kerja menggunakan lebuh raya bertol"

Dengar kata, diskaun 20 peratus ini diberi kepada rakyat yang bekerja dan menggunakan laluan lebuhraya bertol melebihi 80 kali. Macam nonsense‘lah kan, katanya nak bantu rakyat yang berpendapatan rendah. Rakyat yang berpendapatan rendah mana yang menggunakan lebuhraya bertol melebihi 80 kali sebulan?

Kalau dah berpendapatan rendah, tentulah mereka nak berjimat, bukan?

Dan yang menarik lagi, pengguna Smart Tag dan Touch n’ Go sahaja akan menerima potongan 20%. Penulis tahulah kenapa hanya mereka yang menggunakan Smart Tag atau Touch n’ Go sahaja diberi diskaun tetapi siapa sahaja yang pakai Smart Tag dan Touch n’ Go, beb? Penulis hari ini semasa menaiki kenderaan melihat Smart Tag itu hanya melekat dicermin-cermin kenderaan yang mempunyai CC atas 1.5, rakyat berpendapatan rendah mampu memiliki kenderaan CC atas 1.5 ke?

—–

Ini adalah tambahan artikel, sebenarnya penulis belum habis menulis dan tertekan butang publish kerana hendak cepat mengambil isteri yang baru pulang bekerja.

Dan lagi pun orang yang ada Smart Tag itu adalah golongan-golongan executive-executive syarikat atau pegawai kerajaan yang menaiki kenderaan jabatan, diskaun 20% itu bukan membantu RAKYAT berpendapatan rendah, tapi lebih membantu executive-executive syarikat dan pegawai kerajaan yang menaiki kenderaan jabatan kemudian membuat tuntutan perjalanan seolah-olah mereka menaiki kenderaan sendiri.

Dan jika pun kalau ada rakyat berpendapatan rendah menggunakan tol sehari-hari, 30 hari tolak hari Sabtu dan Ahad setiap minggu maka hanya ada 24 hari sahaja hari bekerja, 24 x 2 = 48 kali! Itu belum tolak hari cuti umum. Macam mana nak melepasi 80 kali sebulan untuk menikmati diskaun 20%?

——

Maka hadiah Najib ini tidak relevan. Hadiah Najib boleh pergi mati bersamanya kerana ia tidak menguntungkan saya dan rakyat yang berpendapatan rendah mahupun rakyat yang lain. Saya membayar RM4.60 setiap hari kerana melalui lebuhraya bertol untuk pergi bekerja. RM4.60 x 24 =RM110.40 (Ini tidak termasuk ada event). Najib mungkin boleh fikir sejenak dan memberi hadiah mengenakan diskaun 20% pada mereka yang menggunakan tol melebihi RM100 sebulan. Macam ni baru penulis boleh berjimat RM22 setiap bulan.

sumber - mediamalaya

No comments:

Related Posts with Thumbnails