Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    3 years ago

Wednesday, September 2, 2009

Bagaimana mahu berPatriotisme???

Suatu ketika dahulu.. sewaktu teman menyaksikan 'live' di RTM sambutan kepulangan wira-wira Everest Malaysia Mahendran dan Mohanadass.. terasa meremang bulu roma dan bulu kaki.. seingat teman masa tu umur dalam 12 tahun... begitu bersemangat diwaktu itu apabila melihat betapa meriah dan hebatnya sambutan yang diberikan! teman amat mengagumi Gunung Everest, tambahan pula diwaktu itu teman bersekolah di kampung yang agak jauh daripada kemajuan. Buku-buku di perpustakaan agak lusuh dan tak 'up-to-date'. Internet jauh sekali la zaman tuh! Di TV sahajalah tempat nak melihat bagaimana rupanya gunung Everest yang paling tinggi didunia tuh!! penuh dengan salji! dengan ribut! dengan batu-batuan kasar dan halus! pehh!!

Tanpa teman sedari dek kerana begitu bersemangat dan berbangga atas nama Malaysia, mengalir air mata teman semasa dihadapan TV tersebut... bukan setakat mengalir malahan tersengguk-sengguk! begitulah bersemangatnya 'patriotisme' teman diwaktu itu... Walaupun yang berjaya itu berbangsa India, namun teman tak peduli!! Inilah kejayaan Malaysia!!!

Tak lama selepas itu.. teman layan cerita Bukit Kepong lakonan Jins Shamsuddin dan rakan-rakannya.. Hampir-hampir teman memejamkan mata apabila melihat satu demi satu anggota Polis ditembak mati oleh pengganas komunis!! Dan sekali lagi teman mengalirkan airmata hingga teresak-esak apabila klimaks filem tu memaparkan wajah-wajah mereka yang terkorban sebagai perwira!

Dan kini.. di tahun 2009 ini.. sekali lagi teman melayan filem Bukit Kepong.. hmmm ada sesuatu yang hilang laa.. filem tu macam tu la jugak.. namun didalam diri teman ni ada sesuatu yang hilang.. teman hanya memandang sepi apabila babak-babak kematian anggota Polis Bukit Kepong.. hinggalah ke babak Sarjan dihempap alang rumah yang terbakar!

Tidak patriotikkah teman?
Sedangkan suatu ketika dahulu teman pernah mengalirkan airmata kerana filem yang sama!!
Tidak sayangkah teman pada Malaysia?
Sedangkan teman pernah menangis kebanggaan kerana kejayaan rakyat Malaysia!!

Apakah sebenarnya yang hilang??
Mengapa patriotisme telah hilang?
Siapakah penyebab patriotisme hilang?

Bagaimanakah teman mahu masih lagi berpatriotisme apabila terpaksa memerah keringat sepenuh-penuhnya semata-mata untuk membayar 'kadar bunga' pinjaman kereta Bank malaysia yang tinggi nak mampus!!

Bagaimanakah teman mahu masih lagi berpatriotisme apabila terpaksa menanggung hutang pinjaman pelajaran yang ada faedah??

Bagaimanakah teman mahu masih lagi berpatriotisme apabila terpaksa membayar harga bunga yang terlalu gila babi tingginya untuk pinjaman rumah?

Bagaimanakah teman mahu masih lagi berpatriotisme apabila terpaksa membayar harga yang tinggi apabila mengisi minyak di tangki motor dan kereta sedangkan negara ini punya minyak sendiri???

Bagaimanakah teman mahu masih lagi berpatriotisme apabila terpaksa membayar kadar tol di lebuhraya yang amat tinggi dan banyak pula pondoknya!

Bagaimanakah teman mahu masih lagi berpatriotisme apabila terpaksa berjimat hingga ke tahap mengawal penggunaan beras dek kerana harga beras yang dah nak sama macam harga emas!!!

Bagaimanakah teman mahu masih lagi berpatriotisme apabila terpaksa membayar yuran persekolahan anak yang darjah satu mencecah RM200 lebih!!! bayangkan kalau teman ada 5 orang anak?? Sekolah rendah dan menengah!!

Bagaimanakah teman mahu masih lagi berpatriotisme apabila terpaksa mengeluarkan hingga RM2.50 hanya untuk setin sardin kecil?? bukan cap ayam pun??

Bagaimanakah teman mahu masih lagi berpatriotisme apabila terpaksa membayar cukai pintu,cukai tanah, cukai jalan, cukai pendapatan dan macam-macam lagi cukai tetapi masih kena bayar harga minyak yang tinggi?

Bagaimanakah teman mahu masih lagi berpatriotisme apabila terpaksa membayar premium Insurans kenderaan sedangkan tak eksiden langsung tahun sebelumnya selepas terpaksa membayar cukai jalan!!

Bagaimanakah teman mahu masih lagi berpatriotisme apabila terpaksa membayar bil perkhidmatan internet yang mahal tapi kelajuan yang amat hampeh!

Bagaimanakah teman mahu masih lagi berpatriotisme apabila terpaksa memejamkan mata melihat segala hasil mahsul negara ini diagih-agihkan sesama ahli UMNO dan BN sedangkan rakyat digula-gulakan dengan PATRIOTISME!!!

"gi jahanam la UMNO'

catatan - Sunsnake

No comments:

Related Posts with Thumbnails