Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    10 years ago

Monday, September 21, 2009

Imam 'tumbang' di pagi Aidilfitri!

Assalammualaikum..

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!

"Asslmkm w b. Teluk Kemang, PD pantai ternama, Bgn Pinang jua nan disinggahi, Semoga puasa kita dterima, Selamt Hari Raya Aidilfitri"

"Sama-samalah kita bermaafan dan jgn lupa tugas kita di Pilihanraya nanti, Takbir!"

"Selamat Aidilfitri & Berjihad di Bagan Pinang! Takbir!!!"

Itulah antara 'sms raya' berunsurkan politik yang teman terima sejak petang Sabtu sampai la setakat jam 11.15 malam Raya kedua ni..
sesuai dengan politik itu sendiri sebahagian kecil daripada Islam maka sesuai sangatlah kita agar dalam melaksanakan ibadah sambutan Aidilfitri ini agar jangan melupakan satu lagi 'raya' yang akan kita sambut dan jihadkan bermula 3 Oktober ini di Bagan Pinang.

Teman juga ingin berkongsi pengalaman teman di pagi Satu Syawal semasa melaksanakan Solat Sunat Aidilfitri di sebuah surau di kampung isteri teman.
Sedang dok asyik melayan Khutbah hari raya oleh Tuan Khatib yang agak sangat berumur.. secara tiba-tiba suara beliau makin lama-makin kelam.. sebijik macam bateri yang nak 'kong'.

Teman dah suspek ada yang tak kena dengan khatib ini, dan akhirnya betullah apabila suasana kelam-kabut berlaku apabila 2-3 orang yang berada di saf hadapan terpaksa mengerumuni khatib yang tiba-tiba mahu tumbang! Kejadian ini berlaku sebaik sahaja Khatib tersebut mahu memulakan khutbah kedua.

Secara seriusnya jelas, perlunya golongan pelapis dalam kepimpinan Surau dan masjid terutama golongan Imam dan Bilal.. Seringkali teman perhatikan terutama di kampung-kampung, amat sukar melihat adanya imam atau bilal yang muda, maksud teman yang berumur 30-40 tahun..
Sempat juga teman bergurau dengan abang ipar teman.. 'apa lagi? gi la replace Hj tu? dah tiba masa abang pulak!!!" wakakakak!! biru gak la muka abang ipar teman tuh!!

Balik cerita khatib tadi, akhirnya beliau digantikan dengan khatib 'simpanan'.. Alhamdulillah, setelah selesai khutbah, beliau dibawa ke hospital oleh anak lelakinya yang juga turut berada didalam surau tadi.. sebelum tengahari beliau dibenarkan pulang...

Salam Aidilfitiri.. Selamat berpilihanraya nanti..

sunsnake 21.09.09

2 comments:

Ayid said...

Imam ini sebaya dengan TUN Mahathir kut

Parti Islam SeMalaysia Zon Bukit Beruntung said...

LEBIH KOT? memang tua betoi...
tak patut sungguh sebab yang gantikan dia muda lagi.. ada rupanya pelapis cuma segan dan bagi laluan pada otaimer!..

tak payahlah macam tu...hehehehe

Related Posts with Thumbnails