Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    3 years ago

Sunday, September 20, 2009

PAS Hulu Selangor di Pesta Tanglung!!!

"Tidak ada paksaan dalam agama (Islam) kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut dan dia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya dia telah berpegang kepada simpulan (tali agama) yang teguh yang tidak akan putus dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui" (Ayat 256, Surah Al-Baqarah)


Assalammualaikum,

Alhamdulillah..
Buat pertama kalinya, PAS berjaya mendekati dan lebih memahami kaum Tionghua dengan cara menjadi penganjur bersama Pesta Kuih Bulan dan Tanglung di Kampung Sejantung, Kalumpang di Hulu Selangor malam diambang 1 Syawal semalam!

Aktiviti yang bermula pada jam 8.00 malam itu turut dihadiri oleh Pengerusi Pusat Khidmat Masyarakat Dun Hulu Bernam, Tn Hj Shukur, Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional Hulu Selangor, En. Adnan Md Noh dan juga AJK-AJK LPN PAS Hulu Selangor. Majlis berakhir kira=kira jam 10.00 malam.

Majlis bermula dengan aktiviti permainan Tanglung dimana permainan teka-teki dimulakan sambil jamuan makan berlangsung. Kehadiran yang memenuhi Dewan Persatuan Penduduk itu amat bingit dan meriah dengan kehadiran hampir 100 orang yang majoritinya adalah kanak-kanak.

Bagi kami, ini adalah sesuatu yang amat janggal kerana menyertai suatu majlis yang merupakan suatu adat bagi kaum Tionghua tetapi akhirnya kami memahami betapa beruntungnya Malaysia ini yang mempunyai pelbagai etnik dan budaya yang mevariasikan corak kehidupan rakyatnya.

Inilah antara perkara yang amat ditakui oleh UMNO-BN yang sebenarnya amat mengharapkan sikap perkauman yang tinggi dikalangan rakyat agar mereka dapat terus mengekalkan kuasa dan meneruskan kezaliman kepada rakyat!

InsyaAllah, segalanya akan lenyap selepas PRU ke-13 ini. Harapan teman, semua kaum di Malaysia ini baik Melayu,Cina, India, Sikh, Kadazan, Iban dan lain-lain bersatu-padu atas nama perpaduan untuk menolak kezaliman proksi penjajah UMNO-Barisan Nasional bagi menyelamatkan Malaysia daripada terus dihancur dan diagih-agihkan hasilnya oleh mereka kepada kroni dan suku-sakat mereka!

Sedikit rakaman peristiwa di majlis tersebut...















Pelbagai peringkat umur turut sama bermain tanglung.




























Ibu bapa menemani anak-anak..
Kadang-kadang teman tengok depa lagi 'over' dari anak-anak!!
hehehe














Aksi 'sporting' anak-anak Malaysia!














Lagi aksi anak-anak Malaysia!














Menjawab soalan-soalan teka teki...














Sambil tu menjamu selera... Jangan bimbang, Kuih Bulan tu Halal..
Penduduk Kampung faham dan amat menghormati kita sebagai Umat Islam..
dan tak perlu kita usung 'Kepala Lembu'..














Tn. Hj. Shukur menyampaikan hadiah berupa 'angpaw' kepada pemenang iaitu yang berjaya menjawab soalan teka-teki dengan tepat.














En. Adnan pula dijemput menyampaikan 'angpaw'














En. Rushdi, AJK LPN Hulu Selangor turut menyampaikan 'angpaw'.














Teman tak melepaskan peluang beraksi buat pertama kalinya dengan tanglung!
Masuk blog tu Syeikh!!! eh eh eh!














Pn. Oum bersama anaknya, wah! Mak lagi happy drpd anak nih!! hehehe














Tuan Pengerusi LPN macam nak joint tapi segan la pulak! keh keh keh














Err... teman pun dijemput sampaikan 'angpaw'??
fuhh!! sib baik 'angpaw' tu dah disediakan..
Tak harap dari poket teman.. budget dah abis beli baju raya!! waaaaaaa!




















































































Wah!!! dah me'rening' dah tak meletup-letup lagi???














Anak-anak menunjukkan semangat patriotik mereka
dengan menyanyikan lagu rasmi negeri Selangor! Hebat!

No comments:

Related Posts with Thumbnails