Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    10 years ago

Thursday, May 28, 2009

PENANTIAN IBU TAHANAN AKTA ZALIM ISA, MENINGGAL DUNIA SEMALAM SELEPAS 8 TAHUN MENANTI PEMBEBASAN ANAKNYA.

sumber - pas cawangan bukit sentosa 2

Penantian seorang ibu selama lapan tahun yang ingin melihat anak yang amat di kasihinya bebas dari pada tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri , tidak kesampaian apabila beliau menghembuskan nafas terakhirnya pagi tadi.
Allahyarhamah Sauda Abdul merupakan ibu kepada tahanan ISA Mat Sah Mohamed Satry yang di tahan di Pusat Tahanan Kamunting, Taiping sejak 2001.

Ibu berusia 71 tahun itu meninggal dunia akibat sakit tua di rumahnya di Kampung Pandan, Kuala Lumpur.Menurut suami beliau kali terakhir allahyarhamah bertemu Mat Sah adalah pada Ahad lepas setelah beliau dibenarkan pulang buat seketika untuk bertemu ibunya yang sakit tenat.
"Pertemuan antara ibu dan anaknya itu berlangsung dalam suasana yang gembira dan beliau tidak mengetahui apa perbualan mereka tetapi beliau sempat mendengar isterinya bertanya bilakah agaknya anaknya itu akan kembali ke pangkuan keluarga seperti dulu,” kata beliau.
Mat Sah tiba jam 3.00 petang dengan di iringi kawalan ketat lapan anggota polis yang berpakaian preman.
Beliau ditahan tanpa bicara di bawah ISA kerana dituduh terlibat dalam kegiatan kumpulan pengganas Jemaah Islamiyah.
Pertemuan antara anak dan ibu berlangsung dalam suasana yang cukup pilu apabila Mat Sah diberi peluang menatapi dan mengucup wajah ibunya buat kali terakhir.
Bapa Mat Sah merayu pihak kerajaan mentimbangkan pembebasan anaknya kerana sudah terlalu lama beliau di tahan tanpa sebab yang munasabah.
“Saya juga amat berharap agar pihak kerajaan dapat mempertimbangkan hukuman pada anaknya kerana setahu beliau, anaknya tidak pernah melakukan apa-apa perkara yang boleh menggugat keselamatan negara,” kata Mohamed Satry.

Antara yang sempat menziarahi jenazah Sauda ialah Ahli Parlimen Titiwangsa Dr. Lo’lo’ Ghazali dan Ketua Muslimat PAS Pusat Ustazah Nuridah Salleh .

PASZBB

Sampai bila kita akan melihat kisah-kisah sebegini? Mungkinkah benar bahawa orang melayu ini ada yang seperti ayam daging! Yang hanya kisahkan hal sendiri atau keluarga sendiri.. hari ini apabila berlaku episod sedih dalam keluarga Mat Sah ini, ada dikalangan melayu UMNO yang hanya berkata, "alahhh.. itu keluarga depa.. sapa suruh lawan kerajaan!" sedangkan tidak mustahil suatu hari nanti akta yang amat zalim ini akan terkena kepada ahli keluarga dia!

Maka jadilah seperti ayam daging! yang dibawa dari ladang berasak-asak didalam raga plastik. Sampai dipasar seekor demi seekor ditarik keluar dan disembelih! ayam-ayam yang lain hanya memandang dan senyap sahaja! jarang ada yang bising-bising! "allahhh.. itu dia yang kena sembeli.. bukan aku!".. hingga akhirnya habis satu raga kena sembelih!! itulah hakikat yang akan berlaku jika kita hanya melihat dengan kesedihan tanpa melakukan apa-apa!!
Mari kita tentang kerajaan UMNO-Barisan Nasional yang zalim ini! Yang masih mengekal malah memperhebatkan lagi akta ISA drakonian!!

No comments:

Related Posts with Thumbnails