Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    3 years ago

Sunday, June 14, 2009

Seloka Pengkhianat Hidup Melayu!!!

Oleh - Catatan Rakyat Marhaen


Kadangkala aku rasa bimbang..
dengan nasib bangsaku..
dengan nasib agamaku..
dengan nasib diriku..
dengan nasib keluargaku..
dengan nasib negeriku..
dengan nasib negaraku!!

Melayu... makin layu..
Tanah makin kurang..
Yang ada dulu kini dah berpunya...
yang ditepi jalan utama.. yang mahal.. yang subur..
semua dah dibeli oleh 'si mata sepet'!

Dulu.. kaum ini merayau menjual sayur di kampung-kampung..
Ntah melayu bangsat,setan,mangkuk mana yang setuju..
Orang Melayu dok kat kampung... Orang Cina duk kat Bandar.. Orang India duk kat Estate!!
Hakikatnya.. kebandar lah semua kaum menuju!
Dan disesampai di bandar 'si mata sepet' dah sapu semua dulu..
Dari nak mandi pagi sampai nak tido malam.. semua keperluan kena cari 'si mata sepet' itu..
Sebab dia sahaja yang mampu dan pandai meniaga ketika itu..
Abis?? dah dia majoriti dok bandar??
Logiklah dia kuasai perniagaan di bandar!!
Yang melayu bangsat ikut buat apa dulu??
Pi la duduk kampung tangkap burung tangkap puyu!
Cukup time, mampos kena tanam selalu..
nak buat macam mana yop!
"Menteri-menteri tu deghoyan.. kite ni mentimun..
menggelek luke... digelek lukee..."

Opsss!! tak cukup tanah bandar.. Tanah pulau dibagi kat 'si mata sepet'!
Pulau Singapura diserah selamat..
tak pernah berlaku didalam alam ini..
Negara sendiri diserah di dalam aman!
Siap senyum tanda keamanan..
Kepala hotak ko! dah lupa ke kat Leftenan Adnan??
Sampai mati Pulau Singapura dipertahan!
Last-last pada 'si mata sepet" diserah dek Abdul Rahman!
takpee.. Demi Perjuangan Bangsa! Agama!! Dan Negara!!
Hidupp Melayu!!!!!!! Bangsat-bangsat ini laungkan!


kini anak melayu dah jadi kuli..
bekerja di gedung-gedung mereka 'si mata sepet'
Menjadi hamba mengharap sesuap nasi dan duit..
untuk meneruskan kehidupan setelah dilahirkan oleh mak melayu dan ayah melayu..
mak cina atau ayah melayu.. mak melayu atau ayah cina..
mak melayu atau ayah india.. mak india atau ayah melayu..
janji ada benih melayu!!!

Apa puncanya??
dulu Tuan sekarang kuli??
Dulu berkuasa kini tuli?
Adakah pernah bangsa lain menjadi Perdana Menteri?
Semua bersongkok,berkeris melayu sejati!
Cuma ayat-ayat Al-Quran tak berapa nak kaji!
Kalau terkaji pun siap minta olah sekali lagi!!
Agar sesuai dengan zaman ini!
Agar senang kira dengan suku-sakat kroni!
Melayu makin sesat dia tak peduli!
Janji balik mahligai dah ada bini menanti..
Tak kisah siapa sampai bini yang dok ada la ni..
Dah sama besar dengan kereta sendiri!
Makin lemah dek tak ikut ajaran Nabi!
melayu dah melarat sampai tahap ada yang bunuh diri!
Sampai sanggup pinjam di lintah darat pun berani..
Hanya terdesak mencari nasi ?

Mana agama?? Mana motivasi?
Mana Menteri?? Mana Dato' Seri?

Kemana menghilang kuasa melayu?
ke kuasa dipegang bangsawan..
melayu lain jadi kuli??
Sebab Melayu jenis ni dah lama diberi..
Setiap tahun PWTC tak pernah miss walau sekali!
Gila koo!!! tak pergi tak masyukkk!! Siapa nak beri?
Idak sia-sia perjuang selama ini..
Dari ahli biasa dah jadi Ketua Bahagian la ni!!!

Suatu hari di bengkel motor..
Aku termenung melihat anak melayu sorang ni merepair motorku..
Sedangkan tokey bengkel "si mata sepet" sedang bergelak ketawa bersama amoi menonton televisyen di dalam..
jelas dapat kulihat dari tepi motorku..
'Wah!' begitu santainya mereka..
apa nak heran.. diluar sana.. didalam kedai mereka..
ada seorang melayu sedang menunggu motor di'repair'..
dan ada seorang melayu juga sedang merepair motor tersebut!!
Kejap lagi duit pasti bertukar milik!
Yang pasti 'si mata sepet' akan dapat lebih..
lebih daripada yang merepair..
lebih daripada yang direpair!!

Malamnya di pekan..
terlihat mat rempit a.k.a Samseng Jalanan melayu..
dibonceng minah rempit a.k.a Jalang melayu!
Ohh!! Ini melayu yang repair motor tadi..
patutlah bertaraf kuli!
moral takde agama apatah lagi!!
udah betina melayu diusung macam nak buat bini!
Ntah mak kamu ndak atau nak bagi kaki!
Badan dan runtuh! dah langsung tak berseri!

Pernah jugak aku tengok budak muda 'si mata sepet' dibonceng betina jalang melayu!
Rasa nak terajang tapi tak tau yang mana satu?
Rasa nak bunuh tapi teringat bilik akhir di penjara pudu!
Pernah aku lawat masa rombongan sekolah dahulu...

Tapi.. tak pernah pulak aku tengok amoi 'si mata sepet' bonceng moto melayu?
Ye laa... semuanya bertaraf kuli!! siapa nak ikut beradu?
Dah la muka buruk! Badan busuk! Kaki cagu!
Memang sampai mati takkan dapat amoi 'si mata sepet' tu!

Inilah yang aku katakan tadi..

Kadangkala aku rasa bimbang..
dengan nasib bangsaku..
dengan nasib agamaku..
dengan nasib diriku..
dengan nasib keluargaku..
dengan nasib negeriku..
dengan nasib negaraku!!

No comments:

Related Posts with Thumbnails