Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    3 years ago

Thursday, June 18, 2009

SPM: 10 subjek mulai tahun depan - Mat Sembab


Mulai tahun depan, calon-calon bagi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dihadkan boleh mengambil 10 mata pelajaran sahaja.

Bagaimanapun, pengecualian diberikan kepada calon SPM aliran Sains Agama untuk mengambil 11 mata pelajaran maksimum dalam peperiksaan tersebut untuk tahun depan sahaja.

Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kementerian pelajaran bersetuju dengan rayuan pihak pentadbir Sekolah Menengah Agama supaya pelajar diizinkan mengambil 11 mata pelajaran.

"Jika ambil sejumlah (mata pelajaran) yang banyak itu, sudah pastinya ia menjurus kepada keputusan yang baik dan ia menjadi terlalu berorientasikan peperiksaan, maka kita akan bangunkan potensi murid dalam jurusan yang dipilih secara lebih intensif dan komprehensif," katanya.

sunsnake

Apa la sembab punya Mat Sembab nih! Ibarat bawak kete kat Highway.. kalau kite bawak kancil standard dah tentu abis2 hebat pun boleh pergi 120 km/j aje.. Yang kite nak larang BMW yang boleh besit sampai 180 km/j aphal?? Kalau dah budak tu cerdik dan berkeyakinan tinggi, apa ada hal dia nak amik 85 subjek sekalipun? Dan kalau dia kurang cerdik atau suka berpoya-poya macam sorang-dua anak menteri UMNO tuu.. ambik 2 subjek pun rasa macam nak mati!! Apa punya 'sengal' la Mat Sembab macam ni boleh dilantik jadi Menteri yang jaga Pendidikan!! Woi Mat sembab! satu lagi.. memang budak2 la ni belajar berorientasikan peperiksaan! abis?? melalui keputusan je yang boleh masuk U... bukan interview..

No comments:

Related Posts with Thumbnails