Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    10 years ago

Tuesday, June 30, 2009

Pesanan dari Abang Mat...

Oleh Mohamad Sabu

Rasuah amat dibenci dan di keji oleh Islam ajaran Islam meletakan penerimGo to fullsize imagea rasuah dan memberi rasuah di dalam neraka.Ketua dan pemimpin negara mengamalkan kehidupan tanpa rasuah dan tidak mengambil peluang di atas kekuasaan untuk hidup mewah berlebihan kepada diri mereka dan keluarga mereka.

Contoh yang terbaik sudah tentu ditunjukkan oleh Nabi Muhammad s.a.w sebagai rasul pemimpin dan ketua negara ungkapan yang selalu di petik oleh orang Islam dan bukan Islam ialah " Jikalau Fatimah mencuri nescaya ku potong tangannya".

Islam amat benci rasuah dan pemimpin negara menggunakan harta awam amat di cela untuk peribadi dan keluarga sudah tentu Muhammad s.a.w di sebut sebagai uswatun Hasanah.

Ketua negara di zaman Nabi Muhammad s.a.w hidup mewah dan mempunyai pengawal lengkap adalah lumrah.Ketua negara Yemen, Mesir, Rome, Parsi hidup penuh kebesaran, kemegahan dan Kekuatan.Nabi Muhammad s.a.w. sudah diterima rakyat dan lumrah untuk hidup di dalam Istana dan mempunyai pengawal-pengawal yang lengkap mengikut waqy pada waktu itu tetapi ketua negara lagi Nabi memilih untuk hidup secara yang amat sederhana. Ketua Negara Madinah dan juga rasul memilih untuk tidak membina istana dan kehidupan mewah.

Isteri-isteri baginda merungut diatas kesusahan hidup bersama ketua negara bertaraf Nabi lagi rasul. Nabi Muhammad s.a.w memujuk isteri-isteri dan keluarga baginda dengan balasan syurga dengan bersabar dan terus mengerjakan amal soleh dan taat segala perintah Allah dan Rasul.
Keadilan sosial yang diperlihatkan oleh Nabi sebagai rasul dan ketua negara memikat hati rakyat untuk menerima Islam ataupun bernaung dibawah kekuasaan Islam.

Bayangkan kecepatan rakyat dan ummah menerima Islam sehingga di haji wida'. semasa kepulangan setelah selesai mengerjakan haji, Nabi berpidato di tempat bernama Al-Gadeen di dengar lebih dari 120,000 manusia, sedangkan di Makkah, Muhammad s.a.w. boleh dikatakan tiada pengikut".

Negara-negara Islam sekarang tidak langsung boleh di contohi. Akhlak Nabi Muhammad s.a.w. tidak diikut, bahkan ulama-ulama upahan mencari bebagai contoh dan tauladan lain hujjah dan berbagai kitab untuk membolehkan ketua negara hidup mewah berlebihan, menindas rakyat, dan menyalahgunakan harta negara untuk bermegah.

Kononnya apabila ketua-ketua negara Islam hidup hebat barulah lahirkan kemegahan dan Islam akan dipandang mulia. Di cari hujjah untuk membolehkan ketua negara hidup mewah berlebihan, menindas rakyat, dan menyalahgunakan harta negara untuk bermegah.Kononnya apabila ketua-ketua negara Islam hidup hebat barulah lahirkan kemegahan dan Islam akan dipandang mulia. Di cari hujjah untuk membolehkan kehidupan mewah diluar kemampuan, dengan meninggalkan contoh terbaik Muhammad s.a.w "Uswatun Hasanah".

Ahli-ahli parlimen Britain dan menteri mereka meletak jawatan apabila berbelanja (claimed) lebih dari yang dibenarkan. Mereka malu terlibat rasuah atau tersalah belanja wang rakyat, walaupun Mahkamah belum menghukum mereka. Mereka mengambil sikap meletakkan jawatan terlebih dahulu. Mereka bukan Islam tetapi menjalankan cara hidup Islam yang bencikan rasuah dan menyalahgunaan kedudukan mereka.

YAB Lim Guan Eng memberi hadiah ganjaran kepada pegawai agama yang bertindak membongkar rasuah dan menyelamatkan wang kerajaan negeri dalam himpunan pegawai kerajaan negeri 23 Jun yang lalu. Benci dan anti rasuah cuba diterjemahkan dalam tindakan kerajaan negeri P.Pinang, walaupun kejayaan sepenuhnya masih jauh dari memuaskan.

Di kalangan kita (PAS) masih kedengaran supaya pemimpin yang berkuasa boleh mengamalkan hidup mewah dan hebat. Kehebatan kekayaan, kenderaan, rumah akan menyebabkan musuh pandang hebat kepada kita (PAS).

Mempamerkan hidup mewah ketika berkuasa seolah-olah amalan yang dipersetujui oleh Islam dan ianya perlu diamalkan. Masyarakat menjadi keliru di atas pandangan sedemikian, sehingga ada diantara mereka tidak rasa malu dan segan mendapat kekayaan secara tidak betul atau dilihat tidak betul. Islam tidak dapat digambarkan sebagai "egen pengubah" keadaan sosial sebaliknya kadangkala dilihat beban kepada perubah kearah keadilan. Sedangkan semua makhluk dilangit dan dibumi akui Muhammad s.a.w. adalah "Uswatun Hasanah" pembawa Islam agama penyelamat. Kenapa kita nak ambil contoh lain selain dari Nabi suci kita Muhammad s.a.w.

sunsnake

Abang Mat.. kalah ke.. menang ke.. Ada pangkat ke.. takde pangkat ke.. itulah dia Mohamad Bin Sabu yang teman kenali... Semoga Allah tingkatkan darjatnya.. Allahuakbar!

No comments:

Related Posts with Thumbnails