Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    3 years ago

Friday, June 19, 2009

Duhai Bro Akil Rawo!

Ikhlas dari teman buat Bro Akil Hay Rawa!
Teman pun rawo gak wa'ang ko!

-sunsnake-


"Assalamualaikum yop!

Teringat mase dulu mase deme jadi penyanyi lagu rock driyard dulu yop.Best benor dengor lagu deme masa tuh.'Hanya ketenangan....' lebih kurang begitulah lagu deme dulu. MAsa tuh seluor deme ketat yop.TAruh botoi kat kaki pun tak celuih yop. Rambut jangan cakap ler,mata deme pun haram nampak dibuatnyer. Baju pulak kalo takder baju 'earth shaker' lambang matahari tu,tak rock yop betui tak?

Tup tup rock pun habis zaman gemilangnya termasuklah dengan deme yop.Semua mat rock kampong BOTA tertanya-tanya mana pergi rocker-rocker malaya dulu yea?Kroje apaler deme tuh kalau dah tak nyanyi.?Yelah diorang tuh semua bukannya tak crodek,handei-handei gak diorang tuh.

Tup tup plak awak dengor nama deme keluor kat pentas ceramah yop.Ape ke hei si akhil tuh dah berceramah plak.Dah tak nyanyi ker lagi? Deme plak ceramah agama.Sejuk hati dengornyer yop deme dah jadi orang.Yelah kalo benih yang baik campak kelaut jadi pulau yop.

Ceramah deme seronok dengornye.Cerita macam-macam,ngaji pun ada,nyanyi pun ada dan juga politik pun ada.Berkat juga hidup deme dengan jadi penceramah mengingatkan orang lain akan kebesaran Allah. Seronok tengok deme dah jadi ostaz.Ostaz rock pulak tuh yop.Bukan senang rocker dah jadi ostaz.Selalunyer ostaz yang tukar jadi rocker yop.

Tup tup yop deme lame dah tak ceramah kat masjid-masjid ataupun pentas politik yop.Semua orang tertanya-tanya mane deme pergi ni.Dah kaye ker gamaknye si akhil ni sampai haram nampak muke ni.

Tup tup deme masuk Astro yop.Ada rancangan sendiri plak tuh yop.Bangga teman yop deme masuk TV.BUkan senang masuk TV yop.Teman lame dah ngidam masuk TV.HAram dapat pun.kalau masuk TV sendiri selalu lah yop itupun setakat YOUTUBE jer.Rakam dan tengok sendiri.Tentang deme masuk Astro yop,teman tumpang sekaki gak yop.Kira deme berdakwah sampai kelangit yop.Ngalahkan kapei trobang yop tingginye taraf deme.Murah dah rezeki deme yer yop.

Tapi yop,bila teman terpikio masa dulu,rezeki ni ada dua jenis yop.Satu rezeki Allah bagi pasal Allah sayang.Dua rezeki Allah bagi pasal Allah benci yop.Harap deme bukan yang kedua ye yop.Bila Allah bagi rezeki atas kerana sayang yop,Allah bagi rezeki tu dengan dugaan sekali yop.Dia nak duga kita samada kita ni cakap berdegor-degor ni hebat benor ker kita ni yop.NAsihat orang supaye jaga anak tuan-tuan supaya jangan sampah masyarakat,tapi kat deme, deme ada nengok ker anak-anak deme yang 4orang dari benih deme tuh yop.

Teman nengok comey anak-anak ustaz akhil hai.Apalah salah anak-anak tuh abah tak balik-balik lama dah ni.Dengorkan cerita abah masuk Astro.Hebat abah kita tapi yop itu semua Allah duga yop.BAru Allah bagi rezeki sikit yop deme dah buat hei.Awak bukan kisah benor pun pasei deme dengan bini deme yop.Itu awak paham yop.Lawo memang lawo tapi kite bukan nakkan lawonye yop tapi kita nakkan baiknye yop betui tak?Lantaklah itu hey deme.Tapi anak yop,awak tak tahan bab ini yop.Nak nangis pun ada yop.Gamak deme ninggal anak-anak lama-lama yop?Kalu awak yop,seminggu tak tengok muka anak-anak yop,rasa macam nak balik kejap-kejap tuh yop.

Yop akhil! Dugaan deme ni lebih pada Allah nak duga deme jer yop.KAte orang kampong yop 'our kids not always looking the presents that we give to them,but the present of us infront of them'.Apalah sangat pompuan tuh yop.Seronok dengan pompuan ni yop paling kuat pun sejam jer yop.Lepaih tuh deme pikir kelain dah yop.Isteri boleh tukor ganti yop.Itu deme pandei-pandeilah yop.Tapi anak yop,tak same yop.Anak deme tetap anak deme yop.Kesianlah kat anak-anak deme yop.Baliklah yop.Usaplah kepala diorang yop.Dioarang rindu benor dengan deme yop.Diorang tuh kalau boleh bior abah diorang tak kaya pun tak per yop.JAnji abah ada depan diorang yop.Apalah salah diorang yop.

Masa deme pergi mahkamah hari tuh yop.Deme lenggang tangan jer yop.Seronok benor nengok deme datang mahkamah.Tapi bini deme yop,berangkut sampei 6 orang neman kan maknyer.Susah yop dokong anak kecik ni.Lengoh tangan yop mendokongnyer.TApi deme datang lansung tak peluk anak-anak deme tuh.Sedih benor rasa tengok deme macam tuh.

Deme kata deme berjuang atas jalan Allah tapi deme dah kona kelain awak nengok.Udah-udah ler tu yop.Apalah sangat hebat deme menyanyi terpekik-pekik konon nak bagi keinsafan pada orang lain.Apalah sangat rambut deme yang konon rebounding tuh yop.Tu semua yop, DUNIA jer yop.HAri ni hari deme yop,esok hari deme juge yop.Tapi lusa yop belum tentu lagi yop.Seronok bercinta ni yop lain yop.Semuanya nafsu jer yop.KAlu deme pikio balik,semua tuh buang duit jer yop.BUang mase dan buang tebiat jer yop.

Teman nangis masa nulis ni yop.Kesian anak deme yop.MAkan ker atau sekolah ker diorang hari ni yop.?Kes macam deme ni yop sama macam kes kumpulan iklim tuh yop.Kesian anak-anak kat kampong diterengganu tu.Apalah salah anak-anak sampai abah taknak balik?

Yop Akhil..udah-udahlah jadi artis tuh.Tak kemana perjuangan deme tuh pun.NAbi Mohammad kalau dia tahu yang dengan menyanyi tuh boleh mengajak orang mengesakan Allah,lama dah nabi buat dulu.Udah ler yop.Besorkan anak-anak tuh lagi penting yop.Diorang tuhlah yang nak usung keranda deme nanti yop.MAlaikat tak tanya pun berapa ramai yang masuk islam bila dengor lagu deme tu yop.Tapi yop malaikat tanya apa peranan deme sebagai ketua keluarga yang Allah sebagai tunjang deme yop.

Udah-udah ler tuh yop.Tak kesior teman nak dengor lagu deme yop.Bukan dapat duit pun yop dengor lagu deme.LAgi kena keluor duit adalah yop.

YAng baik itu Allah dan yang buruk itu teman yop.

Md daud yusri alhutan melintangi

1 comment:

Anonymous said...

teman siankannn emak bebudak tuhhh...

Related Posts with Thumbnails