Sahabat-sahabat PASZBB

Terbaru di Aku Budak Balun!

  • Info Solat - Solat merupakan pengakuan taat setia antara manusia dengan Tuhannya, oleh itu hendaklah dilakukan dengan rasa taat, khusyuk, hormat, dan dalam keadaan b...
    10 years ago

Wednesday, August 26, 2009

Tarbiyah bini kamu tu dahulu!!!

Memang semua manusia ada kelemahan.. yang lengkap dan hebat hanyalah Allah SWT. Namun apabila manusia macam dia ni bercakap pasal tarbiyah, pasal Islam.. memamg pada teman tak kena sangat laa!! contoh macam teman ni perokok, mana boleh teman larang atau nasihatkan orang lain agar jangan merokok!! cakap munafik kang marah lak teman!!

errr.. agak2 letup orang(mualaf) dengan C4 itu salah satu dari tarbiyah kot??

sunsnake

Utamakan Tarbiah - PM

KUALA LUMPUR 25 Ogos – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, menjatuhkan hukuman secara fizikal merupakan langkah terakhir dalam melaksanakan undang-undang jenayah syariah terhadap pesalah terutama golongan wanita.

Perdana Menteri berkata, Islam lebih mengutamakan tarbiah secara berhemah terhadap pesalah supaya mereka lebih sedar dengan kesalahan yang telah dilakukan sebelum ini.

“Rasa simpati, belas kasihan serta tarbiah merupakan inti pati dalam Islam dan itu yang diamalkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

“Oleh itu, apabila mengenakan hukuman (terhadap pesalah) proses tarbiah sepatutnya lebih penting berbanding hukuman fizikal kerana ia sejajar dengan sifat Islam yang simpati dan belas kasihan kepada umatnya,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis perasmian sambutan Hari Wanita Peringkat Kebangsaan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) di sini malam ini.

No comments:

Related Posts with Thumbnails